Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS612 Datorn i skolan A 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / VT-97

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Anders Söderlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1996-11-22.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Lärarutbildning, förskollärarutbildning eller fritidspedagogutbildning. Förtur ges till de som har anställning som grundskollärare, förskollärare eller fritidspedagog, då kursen bygger på att man ska kunna arbeta med egen barngrupp.

MÅL
Kursdeltagarna ska efter avslutad kurs ha kunskap om ¥ Datorn i samhället/Datateknikens utveckling ¥ Interaktion mellan människa och dator ¥ Datorer och lärande ¥ Användning av standardprogram i undervisningen ¥ Granskning och värdering av pedagogisk programvara ¥ Multimedia på dator ¥ Datorkommunikation, Internet, skoldatanätet ¥ Integrering av datorn i undervisningen ¥ Att genomföra och dokumentera undersökningar om IT och skola

INNEHÅLL
Kursen är inriktad på användningen av datorn som pedagogiskt verktyg och har en praktisk didaktisk inriktning. Lärandet och då särskilt lärandet med datorn som verktyg behandlas. Organisatoriska och andra konsekvenser av integrering av datorn i undervisningen tas upp. Datorn och datorkommunikation, skoldatanät/internet, multimedia, användning av olika typer av mjuk- och hårdvara etc. behandlas. Kursdeltagarnas egna arbete med utveckling av sin verksamhet med datorn som pedagogiskt verktyg är en viktig del i kursen.

UNDERVISNING
Handledning och del av kursen genomförs med hjälp av datorkonferens. Deltagarna ska ha tillgång till PC eller Macintosh med modem och kommer att utrustas med klienter till datorkonferensprogrammet First Class. Studerande utarbetar PM om den egna synen på datorn som pedagogiskt verktyg. Fördjupning, sker genom eget arbete, dokumenteras, utvärderas och avrapporteras. Litteraturseminarier och grupparbeten. Undervisning sker vid 6 tillfällen i Luleå.

EXAMINATION
Bedömning av obligatoriska uppgifter till litteraturseminarier, samt av rapporter över egna arbeten. Obligatoriskt deltagande i grupparbeten och seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

PM, litteraturseminarier, rapport                           	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Jedeskog, G (1996). Lärare vid datorn. Linköpings Universitet. Skolverket (1996). Multimedia i utbildning. Liber. Teldok: Rapporterna 94, 103 och 108 (Myter om IT, IT-några skolexempel från Mittnorrland resp. Lär vid din läst) Truedsson, L (1995). Nyckeln till Internet för skolan. Öhman, C. (1994). Läraren, eleven, datorn. Liber. Ytterligare ca 200 sidor ur böcker, tidskrifter och/eller elektroniska media ingår. REFERENSLITTERATUR -. HTML for dummies. Josefsson, D (1996). Nyckeln till din egen hemsida på Internet. Riis, U (1991). Skolan och datorn. Tema-T Rapport 24, Tema teknik och social förändring, Universitetet i Linköping.

ÖVRIGT
RESURSER: Sk 10p

Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny