Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄS027 Skolan i samhället 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Samhällskunskap
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Gr 1-7, Gr 4-9 / åk 1, Lp 3
/
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Elisabeth Jönsson Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-10-09.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid programmen.
MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs:
- ha kännedom om demokratiska och etiska frågor i skolan och i samhället,
- ha teoretisk och praktisk kunskap om skolan som samhällsinstitution, styrningen av skolan och om läraryrket,
- ha ett historiskt - samhällsvetenskapligt perspektiv på skolan och skolutvecklingen,
- ha kunskap om den kulturella mångfalden inom den svenska skolan,
- ha grundläggande kunskaper om andraspråksinlärning och invandrarbarnens skolsituation,
- ha grundläggande kunskaper om informationstekniken i skolan,
- kunna tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt, planera, genomföra och avrapportera ett projektarbete samt
- ha kunskap och självkännedom som pedagogisk ledare.
INNEHÅLL
Samhällets grundläggande demokratiska värderingar
Den politiska styrningen av förskola, skola och fritidshem, styrdokumentens utformning och funktion, läroplansteori
Det nationella, kommunala och lokala ansvaret för skolan
Skolans organisation, skolmiljön, skolans vardag och lärarens arbete
Skolan i tiden: etik, ansvar och sekretess, utvecklingssamtal, betygskriterier, betyg och prov
Invandrarkunskap, tvåspråkighet, svenska som andraspråk
De olika skoldatanäten och tillämpad informationsteknik
Forskningsmetodik
Rapportskrivning
Reflekterande skrivning
UNDERVISNING
Undervisningen skall präglas av ett probleminriktat arbetssätt, där studenternas användning av ny teknik och deras problemlösningsförmåga utvecklas. Kursens innehåll och upplägg skall utgå från de studerandes erfarenhet och kunskap. Under praktiken genomförs en praktikuppgift.
EXAMINATION
Ett projektarbete i grupp planeras, genomförs och avrapporteras med anknytning till kursens innehåll. Egna reflektioner utifrån kursens innehåll dokumenteras i en egen "portfölj".
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Skriftlig dokumentation/Projektarbete och "portfölj" 2.0 Poäng
Praktik/praktikuppgift 3.0 Poäng
Skolan i tiden/PBL-tillämpning 3.0 Poäng
Skolan i samhället/teoretisk grundkurs 2.0 Poäng
LITTERATUR
Bengtsson, H (1994). Ansvar och sekretess i skola och barnomsorg.
Ferm, L (1993). Demokrati i praktiken. Runa förlag.
Gren, J (1995). Etik i pedagogens vardagsarbete.
Johansson, H (1994). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande.
Liljekvist, K (1994). Skolan och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (1994). Överenskommet. Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna.
Skolverket (1994). Att undervisa invandrarelever i svenska.
Skolverket (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning.
Skolverket. Bildning och kunskap.
Skolverket. Utvecklingssamtal.
Skolverket. Betygsboken.
Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskolan. Allmänna förlaget.
Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget.
Utbildningsdepartementet. Grunden för livslångt lärande SOU 1994:45 (valda delar)
Utbildningsdepartementet (1994). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna Lpo94. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Stockholm: Utbildningsdepartementet.
Ett antal skönlitterära böcker om invandrarbarn och ungdomar
Information och kunskap hämtas även från www
Stencilerat material
Videofilmer och kassettband från Utbildningsradion
REFERENSLITTERATUR
Bergman, P, Sjöquist, L, BŸlow & Ljung, B. Två flugor i en smäll. Almqvist & Wiksell
Hvnekilde, A (red). Matte på ett språk som vi förstår. Almqvist & Wiksell
Sjöwall, A (1994). Kulturmöten i barnomsorg och skola. Lund: Studentlitteratur.
Truedson, L (1995). Nyckeln till Internet för skolan. ISBN 91-1-953281-4.
ÖVRIGT
RESURSER: Sk 2p, Sv 2p, Pr 3p, Ped/met 3p.
Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny