Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS024 Fritiden i Sverige 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Samhällskunskap

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Ek, Skellefteå / Lp 3, 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-10-20 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄS020

MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs: - kunna belysa olika områden inom fritidsvetenskapen, fritiden och naturen, fritiden och idrotten samt fritiden och samhället, - kunna diskutera och redogöra för de olika områdenas betydelse ur ett köns-, invandrar-, handikapp- och åldersperspektiv, - ha kunskap om demokratins innebörd och den demokratiska processen, - vara förtrogen med den pågående jämställdhetsdebatten inom samhället, - ha kunskaper om föreningar och organisationer på lokal-, distrikts- och nationell nivå, - ha kunskap om äldre och nya folkrörelsers framväxt, ideologi, organisation och verksamhet, - ha insikt om fritiden som kommersiell näring samt - ha kunskap om det rörliga friluftslivets organisationer, verksamhet, ekonomi och rekryteringsunderlag.

INNEHÅLL
Fritiden och den offentliga sektorn Den politiska demokratin (fritidspolitik, kulturpolitik, socialpolitik) Samhällsförändring i historiskt perspektiv Folkrörelsernas framväxt och organisation Nya rörelser Föreningar och organisationer Kön, makt och fritid Fritiden som kommersiell näring Ett projektarbete på temat "Fritiden i Sverige" Grunder i natur- och kulturgeografi Idrott och friskvård

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, gruppdiskussioner, exkursioner, fältstudier och seminarieuppgifter. I kursen ingår ett projektarbete.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare bedöms praktik, praktikuppgift och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Praktik/praktikuppgift                                      	  2.0	Poäng
Idrott-hälsa/seminarier                                     	  2.0	Poäng
Fritidsvetenskap/tentamen                                   	  3.0	Poäng
Fritiden i Sverige/projektarbete                            	  3.0	Poäng

LITTERATUR
- (1995). Kulturpolitikens inriktning. SOU 1995:84. - (1994). Föreningslivet i Sverige - en statistisk belysning. Levnadsförhållanden. Rapport nr 86:1994. - (1996). Fritid i förändring - om kön och fördelning av fritidsresurser. SOU 1996:3. - (1995). Allemansrätten och kommersen. Naturvårdsverket. -. Från "sportfåneri" till massidrott. Den svenska idrottsrörelsens utveckling 1869-1939. - (1994). Stadens parker och natur. Boverket. Rapport 1994:12. Andersson, J (red.) (1991). Turbulens i rörelsen. SISU. Axelsson, S (red.) (1992). Sju folkrörelser om framtiden. Dokumenterade framtidsbilder från folkrörelse-Sverige. Bengtsson, B (1994). Allemansrätten - vad säger lagen? Davidson, R (1992). Tourism in Europe. London. Elofsson, S (1994). Vad ger ditt liv mening - arbete eller fritid? Stockholm. Gustavsson, A (1996). Kommunal självstyrelse. SNS Förlag. ISBN 91-7150-611-X. Hall, C M & Jenkins J M (1995). Tourism and Public Policy. Hallgren, T (1994). Ds 1994:94. Föreningar som entreprenör - möjligheter, begränsningar, konsekvenser och risker. Lindroth, J (1994). Idrottsrörelsens fyra samhällsroller. Ett diskussionsunderlag. Micheletti, M (1994). Det civila samhället och staten. Olsson, T (1994). Från Predikanter till Aktivister. Föreningsliv och samhälle i utveckling. Svenska Kommunförbundet (1989). Kultur - politik och planering. En idˇskrift från Svenska Kommunförbundet. Sörlin, S (1991). Naturkontraktet. Om naturumgängets naturhistoria. Utbildningsradion. Berg, jord, luft, vatten.

ÖVRIGT
RESURSER: Hi/Sk 4p, Ge 2p, Idr 2p, Pr 2p.

Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny