Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS020 Introduktion till fritidsvetenskap 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Övriga ämnen

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Fp, Skellefteå / Lp 3
Ek, Skellefteå / Lp 4
LKF / Lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Maj-Britt Hademalm Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-11-01 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-06-06.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier samt samhällskunskap 2 åk på två/treårig linje (etapp 2) eller kurs A. Betyget i samhällskunskap ska vara lägst 3/G.

MÅL
De studerande skall ha insikt om fritidens utveckling och dess betydelse för människan i dagens och morgondagens samhälle.

INNEHÅLL
Fritidens utveckling ur ett historiskt, ideologiskt och kulturellt perspektiv Fritidsbegreppet - definition - fritid idag och imorgon Fritidspsykologi - människans behov av fritid Fritidssociologi - fritidens roll i socialisationsprocessen

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarieuppgifter. I fritidspedagogutbildningen inleds kursen med en introduktion om fritidspedagogyrket.

EXAMINATION
Examination sker genom seminarieuppgifter, samt muntlig och skriftlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Fritidspsykologi,fritidssociologi/seminarieuppg.            	  3.0	Poäng
Fritidens utveckling/tentamen                               	  2.0	Poäng

LITTERATUR
Carlsson, M (1995). Fritidspsykologi. Tre artiklar som utmanar den konventionella visdomen. Fritidspolitiska studier 8. Institutet för Fritidsvetenskapliga studier. Best nr 212-5. Fritidsvetenskaplig bokhandel tel/fax 08-152565. Ende, M (1991). Momo - eller kampen om tiden. Berghs BigPocket. ISBN 91-502-0905-1. Gustavsson, B (1992). Folkbildningens idŽhistoria. ABF/Bildningsförbundet. ISBN 91-884-0204-5. Hellspong, L (1991). Korset, fanan och fotbollen. Folkrörelsernas kulturmiljö i ett jämförande perspektiv. Carlsson Bokförlag. ISBN 91-7798-493-5. Jonsson, B (red.) (1991). Så tuktas ungdomen. Forskning om ungdom och offentlig sektor. HLS Förlag. ISBN 91-7656-253-0. Olson, H-E (1993). Fritidens idŽhistoria ur ett framtidsperspektiv. Fritidspolitiska studier 8. Institutet för Fritidsvetenskapliga studier. Best nr 212-5. Fritidsvetenskaplig bokhandel tel/fax 08-152565. Olson, H-E (1993). Fritidsvetenskaplig utbildning. Ett internationellt perspektiv. Fritidspolitiska studier 5. Institutet för Fritidsvetenskapliga studier. Best nr 212-5 Fritidsvetenskaplig bokhandel tel/fax 08-152565. Ytterligare litteratur i samråd med examinator. LITTERATUR LKF Ende, M (1996). Momo - eller kampen om tiden. Berghs. ISBN 91-502-0905-1. Fritid i förändring. Om kön och fördelning av fritidsresurser. SOU 1996:3. valda delar. ISBN 91-38-20152-6. Frykman, J & Lövgren, O (1988). Den kultiverade människan. s 11-73. Liber. ISBN 91-40-30234-2. Gustavsson, B (1992). Folkbildningens idŽhistoria. ABF/Bildningsförbundet. ISBN 91-884-0204-5. Hellspong, L (1991). Korset, fanan och fotbollen. Folkrörelsernas kulturmiljö i ett jämförande perspektiv. Carlsson Bokförlag. ISBN 91-7798-493-5. Längtan till landet annorlunda. Om turism i historia och nutid (1990). Sveriges Turistråd. Gidlunds. ISBN 91-7843-022-4. Olson, H-E (1993). Fritidens idŽhistoria ur ett framtidsperspektiv. Fritidspolitiska studier 5. Institutet för fritidsvetenskapliga studier. Fritidsvetenskaplig bokhandel tel/fax 08-152565. Olson, H-E (1997). Ny start för fritidssektorn. Inledning till en fritidspolitisk etik. Fritidspolitiska studier 10. Institutet för fritidsvetenskapliga studier. Fritidsvetenskaplig bokhandel tel/fax 08-152565.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 3p, Sk 2p.

Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny