Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP623 Pedagogik D 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / VT-97
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Henning Johansson Prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Pedagogik C

MÅL
MOMENT 1. Pedagogisk forskning, 10p Momentets mål är att studenten skall förvärva fördjupade kunskaper och färdigheter i hur vetenskaplig kunskap om pedagogikens studieobjekt skapas. Detta sker genom studium av pedagogikens forskningsarbeten och kontakter med verksamma forskare inom det pedagogiska forskningsfältet. En breddad orientering i aktuell pedagogisk debatt ingår också i momentet. MOMENT 2. Uppsatsarbete, 10p Mål för detta moment är att studenten ska träna sin förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska praktiker. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med betygsättande lärare.

INNEHÅLL
Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har traditionellt till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran, utbildning och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Pedagogikämnet omfattar också idag i en vidare bemärkelse en inriktning mot lärande som därigenom vidgar praktiker och studieobjekt för ämnet.

UNDERVISNING
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningsformen för uppsatsmomentet är seminarier och handledning. Flera studerande kan samarbeta kring samma uppsatsarbete.

EXAMINATION
Studenten examineras skriftligt, muntligt, individuellt och i grupp. Uppsatsmomentet examineras vid ett seminarium där opponent/respondent-modellen tillämpas.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG.

MOMENT/PROV

Uppsatsarbete                                               	 10.0	Poäng
Forskningsprocessen/tentamen                                	  5.0	Poäng
Pedagogisk forskning                                        	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Avhandlingar och forskningsrapporter väljs i samråd med lärare för kursen. Vald litteratur skall godkännas av betygsättande lärare.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 20p

Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny