Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP615 Utvärdering av pedagogisk verksamhet 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Pedagogik
Nivå/Djup
B/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Fristående / VT-98
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Kjell Johansson Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-02-14.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.
MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande ha grundläggande kunskaper om utvärdering i teori och praktik.
INNEHÅLL
MOMENT 1. Vetenskapsteoretiska grunder, 3p
Vetenskapsbegreppet
Olika vetenskapsteoretiska skolor
Kvantitativa och kvalitativa ansatser
Informationsinhämtande metoder
MOMENT 2. Utvärdering, 3p
Utvärderingsbegreppet
Olika utvärderingsmodeller
Aktuella utvärderingsarbeten av pedagogisk verksamhet
Utvärderingen i praxis
MOMENT 3. Eget utvärderingsarbete, 4p
Planera, genomföra och rapportera eget utvärderingsarbete
UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Detta förutsätter aktivt deltagande i undervisningen. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Granskning av den skriftliga rapporten i moment tre sker vid ett seminarium där opponent/respondent modellen tillämpas.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Eget utvärderingsarbete 4.0 Poäng
Utvärdering 3.0 Poäng
Vetenskapsteoretiska grunder 3.0 Poäng
LITTERATUR
* Moment 1
Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur.
Starrin m fl. (1991). Från upptäckt till presentation. Studentlitteratur.
Thuren, T. (1991).Vetenskaplig teori för nybörjare. Runa förlag.
* Moment 2
Ekholm, M., & Lander, R. (1993). Utvärderingspraktikan. Liber.
Elliot, J. (1991). Action Research for Educational Change. Philadelphia: Open University Press.
Franke-Wiberg, S. (1990). En strategi för utvärdering och lokal utveckling av utbildningskvalitet. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet.
Rubenstein Reich, L & Wˇsen, B. (1992). Utveckla mera! Studentlitteratur.
Tiller, T. (1993).Vurder selv. Universitetsförlaget.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer vetenskapliga rapporter och artiklar inom de olika momenten.
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny