Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP044 Barns och ungdomars lärande 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Fl, Fp, Gr 1-7 / T1, Lp 2
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Majbritt Persson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-06-12 att gälla tills vidare. Reviderad senast 1997-10-07.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid programmen.

MÅL
Studerande skall efter avslutad kurs ha: - kunskaper omfattande ett helhetsperspektiv på barns och ungdomars utveckling och lärande i både teori och praktik - kunskaper om leken och skapandets betydelse för barns och ungdomars lärande, - kunskaper om hur barns och ungdomars livsmiljö påverkar utveckling och lärande samt - kunskaper om olika metoder för att studera utveckling och lärande.

INNEHÅLL
Teori och praktik om barns och ungdomars utveckling och lärande. Teorier om barns och ungdomars socialisation och livsmiljö i ett mångkulturellt samhälle. Aktuell forskning om lärande. Genus-perspektiv på lärande. Observation och intervju. Styrdokument. Ansvar och sekretess. Datorer och lärande.

UNDERVISNING
Studerande från Fl, Fp, Gr 1-7 utbildningarna bildar samläsningsklasser. I varje klass finns studiegrupper. Kursen skall utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför studerande tre veckors praktik i den egna framtida verksamheten, inklusive fältstudier inom de andra yrkesgruppernas verksamhetsområden. Under praktiken/fältstudierna påbörjas arbetet med en egen praktikbok, som följer den studerande under utbildningen.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Litteraturseminarier. Vidare bedöms praktik och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Datorer och lärande                                         	  1.0	Poäng
Praktik/praktikrapportering                                 	  4.0	Poäng
Barns- och ungdomars utveckling och lärande                 	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Andersson, L- G (1989). "Attityder till språk". I: Sandqvist, C & Teleman, U (red.). Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9. Bengtsson, H & Svensson K (1992). Ansvar och sekretess i barnomsorg och skola. Liber Utbildning. ISBN 91-634-0241-6. Bergström, A (1994). Barnbilder. Högskolan i Luleå, Lärarutbildningarna. Dahlgren, H. Mål och medel. Ekelunds förlag. ISBN 91-7724-691-8. (Gr) Doverborg, E & Pramling, I (1985). Att förstå barns tankar. Metodik för barnintervjuer. A&W. ISBN 91-21-11502-8. Andra upplagan 1991. Ferm, C. Demokrati i praktiken. Runa Förlag. ISBN 91-88298-15-9. (Gr) Hjort, M-L (1996). Barns tankar om lek. En undersökning av hur barn uppfattar leken i förskolan. Stockholm: A&W International. ISBN 91-22-01728-3. ISSN 0346-5926. Hwang, P& Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi. Från foster till vuxen. Natur och Kultur. ISBN 91-27-05547-7. Ingelman, R. Upplevelsepedagogik och Äventyrsmetodik. Ekelunds förlag. ISBN 91-7724-736-1. (Gr) Jernström, E & Lindberg, S (1995). Musiklust. Runa förlag. ISBN 91-88298-24-8. Jörgensen, N (1995). Barnspråk och ungdomsspråk. Kap. 5. Fonetisk/fonologisk utveckling. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-46751-6. Lindqvist, G (1996). Lekens möjligheter. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61391-1. L¿kken, G & S¿bstad, F (1995). Observationer och intervju i förskolan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-60261-8. (Fl) Pramling, Samuelsson, I & Mårdsjö, A-C (1997). Grundläggande färdigheter - och färdigheters grundläggande. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61951-0. Kapitel 1-4, 10. Skoglund, E (1990). Lusten att skapa. Stockholm: Runa förlag. ISBN 91-7724-624-1. Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskolan. Allmänna förlaget. Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget. SOU 1997:21. Växa i lärande, förslag till läroplan för barn och unga 6-16 år. Stensmo, C (1995). Elevobservationer. Uppsala universitet, Inst. för lärarutbildning. 32 s. IDNR 992156390. (Fp, Gr) Strömqvist, S (1996). Talarskolan. Talprocesser - Teori och tillämpning. Kap. 2 "Språkutvecklingsperspektivet". Malmö: Gleerups. ISBN 91-40-61877-3. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna (Lpo-94). Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Wood, D (1992). Hur barn tänker och lär. Kap.5. "Språk och inlärning". Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35141-0.

ÖVRIGT
RESURSER: Sv/Pr.est. 2,5p, Ped 2,5p, Met 1p, Praktik 3p, Sk 1p.

Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny