Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP043 Lärande pedagog 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fl, Fp /
Gr 1-7, Gr 4-9 / Åk 1, Lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-xx att gälla tills vidare

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för tillträde till utbildningarna.

MÅL
Efter avslutad kurs ska studenten ha tillägnat sig: - teoretiska och praktiska kunskaper om forskningsmetod, - ha kännedom om olika vetenskapsteoretiska och vetenskapsfilosofiska synsätt, - vara medveten om sin egen kunskapssyn och dess konsekvenser, - teoretiska och praktiska kunskaper om grupper och grupprocesser, - teoretiska och praktiska kunskaper om kommunikation, - kunskap om pedagogiskt ledarskap och ska vara medveten om sin egen roll som pedagogisk ledare och förebild, samt - insikt i hur, varför och vilka värderingar som uppstår, vidmakthålls och förändras mellan grupper, individer och samhälle.

INNEHÅLL
Grundläggande forskningsmetodik Grupprocesser, grupputveckling och social kompetens Informationssökning Introduktion till vetenskapsteori/filosofi Kommunikation och kreativitet Ledarskap - även ur genusperspektiv Språkanvändning - tala, läsa, skriva Reflekterande skrivning

UNDERVISNING
Undervisningen ska vara tematisk och problembaserad och ska ske i samläsningsform (Fl, Fp, Gr 1-7, Gr 4-9).

EXAMINATION
Examination sker dels genom skriftlig kursuppgift, och dels genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV


LITTERATUR
En vetenskaplig rapport med anknytning till kursens innehåll tillkommer. Barn- och ungdomslitteratur med anknytning till kursens innehåll tillkommer.

ÖVRIGT


Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny