Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP038 Vetenskapsteori 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fp, Skellefteå / Lp 1:1-2
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Steffan Lind Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik
1996-11-01 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja Barn- och ungdomspedagogisk utbildning - fritidspedagog med inriktning att arbeta med ungdomar och deras fritid.
MÅL
Studenterna skall ha kännedom om vetenskapsteori, grundläggande kännedom om den vetenskapsteoretiska diskussionenen samt vetenskapliga arbetsmetoder
INNEHÅLL
Det vetenskapliga studiet av fritiden
Att skriva och läsa vetenskapliga rapporter
Forskningsmetodikens grunder
Att genomföra ett projektarbete
Introduktion till examensarbete
Grundläggande statistik
UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Statistik/tentamen 3.0 Poäng
Vetenskapsteori, forskn.met/seminarieuppg 2.0 Poäng
LITTERATUR
Chalmers, A F (1990). What is this thing called Science? Open University Press, Milton Keynes.
Ejvegård, R (1996). Vetenskaplig metod. Studentlitteratur. ISBN 91-44-36612-4.
Johansson, H (1994). Examensarbete - Luleåmodellen. Centrum för forskning i lärande. (tillhandahålles av institutionen)
Mårtensson, B (1988). Praktisk vetenskapsteori. Studentlitteratur.
ISBN 91-44-25421-0.
Rudberg, B (1993). Statisktik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37701-0.
Starrin, B & Svensson, P-G (1994). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39861-1.
Stevenson, L (1990). Sju teorier om människans natur. Helsingborg: Forum.
ISBN 91-37-06711-7.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped 5p
Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny