Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP038 Vetenskapsteori 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fp, Skellefteå / Lp 1:1-2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Steffan Lind Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-11-01 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja Barn- och ungdomspedagogisk utbildning - fritidspedagog med inriktning att arbeta med ungdomar och deras fritid.

MÅL
Studenterna skall ha kännedom om vetenskapsteori, grundläggande kännedom om den vetenskapsteoretiska diskussionenen samt vetenskapliga arbetsmetoder

INNEHÅLL
Det vetenskapliga studiet av fritiden Att skriva och läsa vetenskapliga rapporter Forskningsmetodikens grunder Att genomföra ett projektarbete Introduktion till examensarbete Grundläggande statistik

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Statistik/tentamen                                          	  3.0	Poäng
Vetenskapsteori, forskn.met/seminarieuppg                   	  2.0	Poäng

LITTERATUR
Chalmers, A F (1990). What is this thing called Science? Open University Press, Milton Keynes. Ejvegård, R (1996). Vetenskaplig metod. Studentlitteratur. ISBN 91-44-36612-4. Johansson, H (1994). Examensarbete - Luleåmodellen. Centrum för forskning i lärande. (tillhandahålles av institutionen) Mårtensson, B (1988). Praktisk vetenskapsteori. Studentlitteratur. ISBN 91-44-25421-0. Rudberg, B (1993). Statisktik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37701-0. Starrin, B & Svensson, P-G (1994). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39861-1. Stevenson, L (1990). Sju teorier om människans natur. Helsingborg: Forum. ISBN 91-37-06711-7.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 5p

Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny