Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP036 Montessori 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Valbar kurs /
Fl, Fp, Gr 1-7 / T4, Lp 4:2
Fl, Fp / T5, Lp 1:2
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Carina Nygren Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-05-29.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet

MÅL
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om Maria Montessori, hennes syn på inlärning och utveckling, forskning och metoder.

INNEHÅLL
Maria Montessori - filosofi - grundprinciper Självständighetsfostran / Lära för livet Sinnesträning, skriv- och läsinlärning, matematik, kultur Lärarrollen

UNDERVISNING
Kursen ska ge möjligheter för den studerande att genom ett probleminriktat arbetssätt inhämta kursinnehållet. Undervisningen har formen av föreläsningar, diskussioner, laborationer, litteraturseminarier och eget arbete med möjlighet till fältstudier.

EXAMINATION
Examinationen sker skriftligt och muntligt i form av redovisningar, litteraturexaminationer - i grupp eller enskilt, enligt överenskommelse mellan lärare och studerande.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  1.0	Poäng
Montessoripedagogik                                         	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Montessori, M (1986). Barndomens gåta. Bonniers förlag. Montessori, M Jr (1976). Från barn till vuxen. (Svensk översättning 1976). MacBook Förlag. Reimer-Eriksson, E (1995). Montessori - en pedagogik i tiden. Ekelunds förlag. REFERENSLITTERATUR Hedlund, N (1995). Följ barnet! frågor och svar om modern montessoripedagogik.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 4p, Examensarbete 1p.

Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny