Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN400 Naturens möjligheter och begränsningar 20.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Miljövetenskap
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Gr 4-9 åk 1 / Lp 4
Gr 4-9 åk 2 / Lp 1
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Ingalill Danielsson Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-02-19.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studier vid utbildningsprogrammet för grundskollärare 4-9, Ma/Na-inriktning.
MÅL
Studenterna skall efter avslutad kurs ha kunskap om ekologiska samband och om verksamma strategier i arbetet för miljön samt ha kompetens att utifrån barns omvärldsuppfattning arbeta målinriktat med natur- och miljöfostran. Kursen ska ge studenterna positiva upplevelser som förutsättning för kunskaper och färdigheter i natur, kultur och friluftsliv.
Studenterna skall bearbeta och utveckla:
- ett ekologiskt synsätt som grund för miljömedvetande
- förståelse för energins oförstörbarhet, materiens omvandlingar och kretslopp samt effekterna av människans ingrepp i naturens processer
- förmågan att se helheter och sammanhang, reflektera, värdera och göra etiska ställningstaganden.
Studenterna skall öka sitt medvetande om hur naturvetenskapen påverkar människors sätt att tänka och handla. Olika tidsepokers världsbild, natursyn, vetenskapliga upptäckter och deras upphovskvinnor/män belyses.
INNEHÅLL
I kursen tillämpas ett didaktiskt perspektiv och kreativa arbetssätt, som stimulerar barns utveckling vad gäller förståelse och respekt för olika livsformer och deras miljöer.
Det konkreta arbetet med odling och husdjur används för att öka studenternas miljömedvetenhet och beredskap för det framtida samhällets ökade krav på föränderlig livsstil.
Moment 1, 10 poäng
Idehistoriskt perspektiv på människans förhållande till naturen
Ekologi - ekosystemets struktur och dynamik
Organismvärldens indelning och utveckling
Kretslopp och flöden
Natur som levande läromedel
Natur- och miljöfostran
Geologi - jordens uppbyggande och nedbrytande processer
Geokemiska processer i mark och vatten
Mineraler och bergarter
Materiens uppbyggnad, egenskaper och omvandlingar
Datorkunskap och informationssökning
Moment 2, 10 poäng
Biotopstudier av hav och fjäll
Människan i ekosystemet
Livsstil, etik och miljö
Skolträdgården
Gårdsprojektet
Deskriptiv statistik
UNDERVISNING
Genomgående bedrivs teoretiska studier med praktiska tillämpningar i problembaserat lärande.
Studenterna skall kontinuerligt planera, genomföra och utvärdera kursens mål och innehåll genom egen praktisk undervisning i elevgrupper.
Biotopstudierna i kursen omfattar cirka tre veckor, varav halva tiden kan vara förlagd till norska Atlantkusten och Abisko. Övriga biotopstudier bedrivs i närmiljön.
EXAMINATION
Obligatorisk närvaro vid exkursioner och biotopstudier.
Fältarbete skall delvis genomföras med klass/elevgrupp. Muntlig och skriftlig tentamen, enskilt och i grupp, samt litteraturseminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Människan och miljön/projektarbete 5.0 Poäng
Människan och miljön/tentamen 5.0 Poäng
Natur- och miljöfostran/projektarbete 5.0 Poäng
Natur- och miljöfostran/tentamen 5.0 Poäng
LITTERATUR
Artiklar.
Bestämningslitteratur.
-. Kompendium i geokemi. Högskolan i Luleå.
Andrews, J E, Brimblecombe, P, Jickells, T D & Liss P S (1996). An Introduction to Environmental Chemistry. Blackwell Science. ISBN 0-632-03854-3.
Bruun, B, Delin, H & Svensson, L (1987). Alla Europas fåglar i färg: En fälthandbok. Stockholm: Bonnier.
Campbell, N A (1993). Biology. The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc. ISBN 0-8053-1880-1.
Elvers, I (1992). Vår flora i färg. Fanerogamer. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-1-89512-3.
HelldŽn, G (1994). Barns tankar om ekologiska processer. Liber. ISBN 91-634-0523-7.
Krusenstierna m fl. (senaste upplagan). Vår flora i färg. Kryptogamer. Almqvist & Wiksell.
ISBN 91-20-05180-8.
Körner, S. Praktisk statisktik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39171-4.
Lundqvist, J (1988). Geologi, processer - landskap - naturresurser. Studentlitteratur.
Masterton, W L & Hurley, C N (1997). Chemistry Principles and Reactions. Saunders College Publ. ISBN 0-03-057913-9.
REFERENSLITTERATUR
- (1992). Ekologisk metodik. Signum. ISBN 91-85330-11-6.
Cornell, J (1979). Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK.
Delin, S (1994). Det rationella paradiset. Konsumentverket. ISBN 91-7398-485-X
Ericsson, B & Gembert, B (1991). Kvartärgeologi. Kompendium för grundkurs i geovetenskap.ĘUppsala Universitet.
Foberg, M (1994). Växter och djur i Bottniska Viken. Nordstedts Tryckeri AB.
Lärarhögskolan i Malmö. Utvecklingsavdelningen. ISSN 1101-7643. Rapporter.
Petersson, A (1992). Rapporter om utbildning, nr 3. Lunds Universitet.
Sjöberg, S (1992). Naturfagenes didaktikk, fra vitenskap til skolefag. Gyldendal. ISBN 82-05-20835-2.
Skogsstyrelsen (1986). Skogsmarkens ekologi, del 1.
Sörlin, S (1992). Naturkontraktet. Carlsons förlag.
ÖVRIGT
RESURSER:
Moment 1 - Bi 3p, Ke 5p, Ma 2p
Moment 2 - Bi 5p, Ke 3p, Ma 1p, Tk (Samhällsbyggnad) 1p
Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny