Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN014 Fördjupningskurs Ma/Na, del 2 15.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Biologi
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Gr 1-7/Gr100 / Termin 6/4
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-06-06.
FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄN010 Närsamhället som läromedel samt
PÄP001 Utveckling och inlärning
MÅL
De studerande skall bearbeta och utveckla:
- insikt i människokroppens funktioner,
- helhetssyn på hälsoaspekter,
- insikt i genteknikens möjligheter och risker, för etiska ställningstaganden,
- fördjupade kunskaper och färdigheter inom grundskolans viktiga NO-områden,
- förståelse för sambandet mellan teori och experiment varvid olika arbetsformer tillämpas och diskuteras,
- förståelse för sambandet mellan naturvetenskap, teknik, samhälle och miljö,
- ett problemorienterat synsätt,
- ett undersökande och laborativt arbetssätt,
- förståelse för att återanvändning och återvinning är viktiga delar i resurshushållningen,
- bakgrund, syfte och metod till examensarbetet.
De studerande skall ha kunskaper om:
- uppbyggnad och funktion hos olika cellformer,
- mikroorganismers betydelse,
- genetik och genteknik,
- styrfaktorer för organismfysiologi,
- hälsa och ohälsa,
- kraftsparande maskiner och deras funktion,
- energi, energiomvandlingar och alternativa energislag samt energianvändning i och energitillförsel till det svenska samhället,
- universums uppbyggnad och hur denna kunskap har utvecklats genom tiderna,
- kolatomen och dess betydelse i allt organiskt material,
- människokroppens kemi,
- kemisk tekniska produkter av betydelse för vardagslivet,
- råvarors omvandling till nya ämnen och förädling till industriprodukter och material samt hur dessa omhändertas efter användning,
- det historiska perspektivet,
- datoranvändning och IT inom naturvetenskap och matematik.
De studerande skall kunna:
- arbeta med hälsofostran,
- genomföra experiment, tolka och beskriva resultaten samt formulera allmängiltiga lagar,
- utnyttja de kunskaper kursen ger på ett ansvarsfullt sätt med hänsyn till miljön och det egna resursutnyttjandet,
- redogöra för begreppsutveckling i matematik inom grundskolans ram,
- redogöra för och exemplifiera skillnaden mellan begreppskunskap och procedurkunskap,
- redogöra för hur man utgår från problemsituationer för såväl matematik i tillämpning som för begreppsbildning,
- värdera okonventionella lösningsmetoders utvecklingsbarhet vid lösning av såväl matematiska problem som rutinuppgifter.
INNEHÅLL
MOMENT 1, Naturvetenskap, 10p
Na-ämnenas didaktik.
Praktik på högstadiet.
* Biologi
Cellbiologi.
Mikrobiologi.
Genetik.
Humanfysiologi, vanliga sjukdomar och funktionshinder.
SANT.
* Fysik/teknik
Densitet, Arkimedes princip.
Tryck, speciellt hydrostatiska trycket. Bernoullis teorem.
Fysikaliskt arbete. Effekt.
Energi och energiomvandlingar. Alternativa energislag.
Kraftsparande maskiner.
Astronomi.
* Kemi
Kolet och kolföreningarnas kemi.
Livsmedel.
Pappersmassa och papper.
Plaster och plasttillverkning.
Textilfibrer.
Bränslen.
Bergarter, mineraler och malmer.
Metaller, järn och järnframställning.
MOMENT 2, Matematik, 3p
Matematikdidaktik.
Praktik på högstadiet.
Algebra.
Negativa tal.
Valda delar ur grundskolans matematikkurs.
Problemlösning.
Moment 3, Examensarbete, 2p
UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, laborationer och exkursioner.
EXAMINATION
Bedömningen sker vid individuell muntlig och skriftlig examination.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Praktik 3.0 Poäng
Examensarbete 2.0 Poäng
Matematik 2.0 Poäng
Biologi/tentamen 3.0 Poäng
Fysik/Kemi 5.0 Poäng
LITTERATUR
MOMENT 1, Naturvetenskap
* Biologi
Campbell, N A (1993). Biology. The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc.
Grennberg, K (1991). Kompendium i mikrobiologi. Avd för restproduktteknik. Högskolan i Luleå.
Jonsson, G & Sönne, B (1989). Anatomi och fysiologi. SLT- Studium.
Kompendier.
* Fysik/Teknik
Lehrman, R (1990). Physics the Easy Way. Barron's Educational Series, Inc.
Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1 och 2. Norrlands Skolkonsult.
Sundström, T. Populär energi. Forum för tvärvetenskap, Umeå Universitet.
* Kemi
Joesten, Johnsson, Netterville, Wood (1991). World of Chemistry. Saunders.
Kompendier.
MOMENT 2, Matematik
Anderberg, B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Grundläggande begrepp och mera matematik. Stockholm: Bengt Anderberg Läromedel. ISBN 91-970563-6-7.
Kursmaterial i matematik för Gr 5 & Gr 6 (1993). Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik, Högskolan i Luleå. A4-format.
Aktuella tidskriftsartiklar tillhandahålls i samband med undervisningen.
REFERENSLITTERATUR
Andersson, B (1989). Grundskolans naturvetenskap. Utbildningsförlaget.
HelldŽn, G (1992). Grundskoleelevers förståelse av ekologiska processer.
Pedersen, S (1992). Om elevers förståelse av naturvetenskapliga förklaringar och biologiska sammanhang.
Na-didaktik - väljs från referenslistan i samråd med undervisande lärare.
ÖVRIGT
RESURSER:
Moment 1 - Bi 3p, Fy 3p, Ke 2p, Pr 2p
Moment 2 - Ma 2p, Pr 1p
Moment 3 - Examensarbete 2p
Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny