Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSS619 Svenska som andraspråk A 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Svenska som andra språk

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
frist / ht
/
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Abiel Oldgren Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd vid Institutionen för Kommunikation och språk 1994-06-09 och kommer att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Svenska 3 åk i gymnasieskolan.

MÅL
Kursen syftar till: - att ge grundläggande ämnesteoretiska kunskaper i svenska som andraspråk, - att anlägga didaktiska aspekter på undervisningen i svenska som andraspråk.

INNEHÅLL
Moment 1. Invandrarkunskap, 4 poäng. Momentet ger kunskap om olika invandrargrupper i Sverige. Orsaker till invandringen och huvuddragen i svensk invandrings- och minoritetspolitik. Dessutom grundläggande värderingar ur religiöst och etniskt perspektiv. Kulturmöten och framtidsperspektivet. Invandrares och minoriteters sociala och psykologiska situation. Moment 2. Fonetik, 5 poäng. Momentet ger grundläggande kunskaper om talets produktion, akustik och perception samt om svenskans ljudsystem och uttal. Svenskans fonologi i ett språktypologiskt och kontrastivt perspektiv med tyngdpunkt på svårigheter i svenskan för invandrare. Övning ges i att analysera och bedöma invandrares språkproduktion. Moment 3. Grammatik och språkanvändning, 5 poäng. Momentet ger grundläggande kunskaper om svensk grammatik och språkanvändning. Svenskans struktur behandlas i ett språktypologiskt och kontrastivt sammanhang. Särskild uppmärksamhet ägnas åt sådana företeelser som brukar vålla problem vid invandrares inlärning av svenska. Moment 4. Andraspråksinlärning, 5 poäng. Momentet ger grundläggande kunskaper om förstaspråksinlärning och om olika teorier och modeller för andraspråksinlärning hos barn och vuxna. I samband därmed belyses tvåspråkighetens pedagogiska konsekvenser. Momentet innehåller också det didaktiska perspektivet på andraspråksinlärning. Moment 5. Projektarbete, 1 poäng. Momentet syftar till att ge övning i att tillämpa de kunskaper och färdigheter som inhämtats i de övriga momenten genom att den studerande ensam eller i grupp gör en undersökning som rör frågeställningar och problem förknippade med svenska som andra språk. Förslag till ämne ges under kursen.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och gruppövningar. Aktivt deltagande fordras och närvaro är därför obligatoriskt.

EXAMINATION
Examination sker i form av fortlöpande bedömning under kursens gång samt skriftliga prov på moment 1 - 4. Skriftlig dokumentation av grupparbete i moment 1 och projektarbete i moment 5. På kursen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Andraspråksinlärning                                        	  5.0	Poäng
Grammatik och språkanvändning                               	  5.0	Poäng
Projektarbete                                               	  1.0	Poäng
Fonetik                                                     	  5.0	Poäng
Invandrarkunskap, språkpsykologi och språksociologi         	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1. Invandrarkunskap, 4 poäng. Samuelsson, W (1993). Det finns gränser. Utbildningsradion. ISBN 91-26-93308-X. Statens invandrarverk (1996) Rasismens varp och trasor. SIV. Referenslitteratur Forskningsrådsnämnden (1986) Invandrarspråken- ratad resurs. Jernström, E & Johansson, H (1997) Kulturen som språngbräda. Lund: Studentlitteratur. Lendahls, B & Nordheden, I (1990) Kulturmöten i klassrummet. Utbildningsförlaget. Nordheden, I (1993) Jag kan namnet på elva farfar. Mångkulturellt centrum. Statens invandrarverk (1996) Bota eller skrota invandrarpolitiken. SIV. Statens invandrarverk (1996) På tal om invandrare. SIV. Wellros, S (1993) Kulturmöten till vardags. Stockholm: Liber. Kopierat material tillkommer Moment 2. Fonetik, 5 poäng. Andersson, A-B (1981) Diktamensundersökning. I: Tingbjörn, G & Andersson, L-B. Invandrarbarnen och tvåspråkigheten. Stockholm: Liber (Tillhandahålls av institutionen). Bannert, R (1987) Ordstruktur och prosodi. I: Hyltenstam, K (red) Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber (Tillhandahålls av institutionen). Bannert, R (1990) På väg mot svenskt uttal. Lund: Studentlitteratur. Elert, C-C (1995) Allmän och svensk fonetik. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Gårding, E (1977) Talet. I: Pettersson/Badersten. Språk i utveckling. Lund: Liber läromedel. (Tillhandahålls av institutionen). Kopierat material tillkommer Moment 3. Grammatik och språkanvändning, 5 poäng. Ekerot, L-J (1995) Ordföljd, Tempus, Bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk. Malmö: Gleerups. ISBN 91-40-51785-8. Holm, L & Larsson, K (1980 eller senare) Svenska meningar. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-09662-3. Liljestrand, B (1993) Så bildas orden. Handbok i ordbildning. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-04922-6. Teleman, U (huvudred) (1987) Grammatik på villovägar. Stockholm: Esselte Studium. ISBN 91-24-350046-x. Teleman (1992), (artikel) "grammatik" i Nationalencyklopedin. Viberg, Å & Ballardini, K & Stjärnlöf, S (1986) Svensk grammatik på svenska. Stockholm: Natur & Kultur. ISBN 91-27-50149-3. Ytterligare en grammatik väljs ur referenslistan. Kopierat material tillkommer. Referenslitteratur Andersson, E (1993) Grammatik från grunden. En koncentrerad svensk satslära. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91-7382-700-2. Bergner, E & Nylund, E (1993) A Compact Swedish Grammar. Stockholm: Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-13917-2. Jörgensen, N & Svensson, J (1986 eller senare) Nusvensk grammatik. Malmö: Liber. ISBN 91-38-61700-5. Lindberg, E (1980) Beskrivande svensk grammatik / Ebba Lindberg; under medverkan av Ove Oskarsson. 2., omarb. uppl. Stockholm: AWE/Geber. ISBN 91-20-06242-7. Ljung, M & Ohlander, S (1987) Allmän grammatik. Malmö: Liber. ISBN 91-38-60007-2. Nylund, E & Holm, B (1985) Deskriptiv svensk grammatik. Stockholm: Skriptor. ISBN 91-7282-002-0. Thorell, O (1977 eller senare) Svensk grammatik. Andra upplagan. Stockhom: Esselte studium. (Scandinavian University Books.) ISBN 91-24-27469-0. Wijk-Andersson, E (1989 eller senare) Ny grammatik. Det svensk språkets struktur. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91-7382-640-5. Moment 4. Andraspråksinlärning, 4 poäng. Andersson, L-G (1987 eller senare) Språktypologi och släktskap. Skriptor. ISBN 91-7282-243-0. Bergman, Sjöqvist, BŸlow, Ljung (1992) Två flugor i en smäll. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-11637-7. Hultinger, E-S & Wallentin, C (red) 81996) Den mångkulturella skolan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00208-4. Hyltenstam, K & Stroud, C (1991) Språkbyte och språkbevarande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-33241-6. Hyltenstam, K (red) (1996) Tvåspråkighet med förhinder? Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61441-1. Lightbow, P M & Spada, N (1995) How languages are learned. Oxford University Press. ISBN 0-19-437169-7. Kopierat material tillkommer. Moment 5. Projektarbete, 1 poäng. Svenska skrivregler (1991) utgivna av Svenska Språknämnden Almqvist & Wiksell.

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny