Svenska Studiehandboken kurser
Kommunikation och språk
KSP303 Svenska, språkbeskrivning och språkinlärning 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Svenska
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
GR 4-9 / Lp IV
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Staffan Wiklund Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk
1995-05-16 och reviderad av prefekten 1996-03-22.
FÖRKUNSKAPSKRAV
KSP 301, 302
MÅL
Syftet med kursen är att ge kunskap om det svenska språkets struktur i tal och skrift samt om språkinlärning och svenska som andraspråk. Syftet är också att utveckla studenternas förmåga att stödja flickors och pojkars språkutveckling i tal och skrift
INNEHÅLL
Fonologi, morfologi, syntax, språkteori och textbindning, 6 p
Läs- och skrivinlärning, 2 p
Svenska som andraspråk, 2 p
UNDERVISNING
Lektioner, föreläsningar, seminarier, grupparbeten och andra studentaktiva arbetsformer.
EXAMINATION
Examination sker genom fortlöpande bedömning, redovisning av kursuppgifter och dessutom genom skriftlig tentamen i språkbeskrivning resp. rättstavning.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG
MOMENT/PROV
Svenska 10.0 Poäng
LITTERATUR
Arnqvist, Anders (1993), Barns språkutveckling. Kap. 10Ð15. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35961-6.
Bekänna färg. Utbildningsradion. SIV 1988. (Tillhandahålls av institutionen.)
Dahlgren, Gösta m.fl. (1993), Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber Utbildning. ISBN 91-634-0064-2.
Ekerot, Lars-Johan (1987), "Syntax och informationsstruktur". Ur: Hyltenstam, Kenneth (red.), Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber.
Elert, Claes-Christian (1989), Allmän och svensk fonetik. Stockholm: Norstedts. ISBN 91-1-873191-0.
Grammatik på villovägar (1987). Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 73. Teleman, Ulf (red.). Stockholm: Esselte Studium. ISBN 91-24-35046-x.
Holm, Lars & Larsson, Kent (1980), Svenska meningar. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-09662-3.
Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv, Tomas (1990), Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Kap. 1Ð6. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-30261-4.
Jörgensen, Nils & Svensson, Jan (1987), Nusvensk grammatik. Malmö: Liber. ISBN 91-38- 61700-5.
Kotsinas, Ulla-Britt (1994), Ungdomsspråk. Ord och stil. Språkvårdssamfundets skrifter 25. Kap. 10Ð11. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91 7382 718 5.
Larsson, Lotty, NauclŽr, Kerstin & Rudberg, Lili-Ann (1992), Läsning och läsinlärning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35981-0.
Liljestrand, Birger (1993), Så bildas orden. Handbok i ordbildning. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-04922-6.
Linell, Per (1984), Människans språk. Kap. 1, 6Ð13. Malmö: Liber. ISBN 91-38-60035-8.
Lundberg, Ingvar (1989), "Språkutveckling och läsinlärning". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44- 29681-9.
Nyord i svenskan från 40-tal till 80-tal (1986). Svenska språknämnden, Esselte Studium. S. 6Ð11. (Tillhandahålls av institutionen.)
Pettersson, Åke (1969), ÒSpråkvetenskaplig semantik.Ó Ur: Loman, Bengt m.fl., Språket i blickpunkten. Skrifter utgivna av Svensklärarföreningen 110. Lund: Gleerups. (Tillhandahålls av institutionen.)
Skolverket. Att undervisa invandrarelever i svenska. Kommentarer till kursplaner i svenska och referensmaterial i svenska som andraspråk. Liber 1994.
Urval vetenskaplig text (uppsatser och/eller avhandlingsavsnitt).
omfattande ca 50 s.
Kopierat material. Referenslitteratur enligt separat lista.
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny