Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSP045 Barn- och ungdomskultur 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Kulturpedagogik

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod

SPRÅK:

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1997-06-04.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogiskt program.

MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig kunskaper i och förståelse för - aktuell barn- och ungdomskultur ur såväl konsument- som producentperspektiv - kulturtraditioner i Sverige och andra länder - barn- och ungdomskulturens betydelse för barns uttrycksförmåga, sociala förmåga och förmåga att lära.

INNEHÅLL
-Populärkultur - Barn- och ungdomslitteratur - Barn och ungdomars: - bilder - läsning - musik - rörelse

UNDERVISNING
Lektioner, föreläsningar, seminarier, grupparbete, handledning, fältstudier. De studerande skall dessutom kunna planera och i skolor genomföra ett temaarbete sosm speglar barn- och ungdomskultur.

EXAMINATION
Bedömning sker vid redovisning av kursuppgifter och temaarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Sv, bild, mu, rörelse, slöjd, drama                         	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Björkvold, J. (1991) Den musiska människan, Stockholm: Runa förlag Chambers, A (1993) Böcker inom oss, Om boksamtal, Stockholm: Nordstedts ISBN 91-1-94727-4. Jernström, E., Lindberg S. (1995) Musiklust, Hässelby: Runa Jönsson mfl (1993) Skola-fritid-framtid, Studentlitteratur ModŽn, E. (1990) Den oändliga skolan, Stockholm: Gleerups Ett tjugotal barnböcker väljs i samråd med undervisande lärare. Ett urval vetenskaplig text om barnlitteratur ( uppsatser och/ eller avhandlingsavsnitt omfattande minst 50 sidor) väljs i samråd med undervisande lärare. Ett urval populärlitterära texter väljs i samråd med undervisande lärare. Videofilmer

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny