Svenska Studiehandboken kurser
Kommunikation och språk
KSP045 Barn- och ungdomskultur 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Kulturpedagogik
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
SPRÅK:
EXAMINATOR
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1997-06-04.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogiskt program.
MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig kunskaper i och förståelse för
- aktuell barn- och ungdomskultur ur såväl konsument- som producentperspektiv
- kulturtraditioner i Sverige och andra länder
- barn- och ungdomskulturens betydelse för barns uttrycksförmåga, sociala förmåga
och förmåga att lära.
INNEHÅLL
-Populärkultur
- Barn- och ungdomslitteratur
- Barn och ungdomars:
- bilder
- läsning
- musik
- rörelse
UNDERVISNING
Lektioner, föreläsningar, seminarier, grupparbete, handledning, fältstudier.
De studerande skall dessutom kunna planera och i skolor genomföra ett temaarbete sosm speglar barn- och ungdomskultur.
EXAMINATION
Bedömning sker vid redovisning av kursuppgifter och temaarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
Sv, bild, mu, rörelse, slöjd, drama 10.0 Poäng
LITTERATUR
Björkvold, J. (1991) Den musiska människan, Stockholm: Runa förlag
Chambers, A (1993) Böcker inom oss, Om boksamtal, Stockholm: Nordstedts
ISBN 91-1-94727-4.
Jernström, E., Lindberg S. (1995) Musiklust, Hässelby: Runa
Jönsson mfl (1993) Skola-fritid-framtid, Studentlitteratur
ModŽn, E. (1990) Den oändliga skolan, Stockholm: Gleerups
Ett tjugotal barnböcker väljs i samråd med undervisande lärare.
Ett urval vetenskaplig text om barnlitteratur ( uppsatser och/ eller avhandlingsavsnitt omfattande minst 50 sidor) väljs i samråd med undervisande lärare.
Ett urval populärlitterära texter väljs i samråd med undervisande lärare.
Videofilmer
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny