Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSP029 Finska IV - läs- och skrivinlärning på finska 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Finska

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Valbar / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Leena Hamberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1995-04-21 och reviderad 1997-09-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet och godkänt språkprov i finska.

MÅL
Studenterna får kunskap om förutsättningarna för läs- och skrivinlärning för barn med olika språklig bakgrund samt bekantar sig med olika metoder och material.

INNEHÅLL
- läsinlärning och kognition - läs- och skrivinlärning på modersmålet- på ett andraspråk - läs- och skrivinlärning på finska

UNDERVISNING
- föreläsning - temaarbete om olika metoder och material - studiebesök på lärarutbildningen och praktikskolan i Uleåborg eller motsvarande besök i Sverige

EXAMINATION
- aktivt deltagande i undervisningen - muntlig och skriftlig redovisning av temaarbetet
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Finska                                                      	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Arvidsson, G, (1993) Läs och skrivinlärning för barn. Svenska som andraspråk. Mera om undervisningen. Lärobok 3. Borås: Bokförlaget Natur och Kultur ISBN 91-27-50462-X. Julkunen, M-L (1993) Lukijaksi kasvaminen. Porvoo. WSOY. ISBN 951-0-18741-0. Kuyumcu, E. (1993) Läs- och skrivinlärning för vuxna i andraspråksperspektiv. i Svenska som andraspråk. Mera om undervisningen. Lärarbok 3. Borås: Bokförlaget Natur och kultur. ISBN 91-27-50462-X. Linna, H. (1994) Prosessikirjoittaminen. Kirjoittamisen suuri seikkailu. Opetus 2000. Juva: WSOY. ISBN 951-0-20027-1. Övrig litteratur bestäms i samråd med examinator.

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny