Svenska Studiehandboken kurser
GIS Utbildningar i Kiruna
KIR043 Presentationsteknik och projektledning 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Kommunikationvetenskap
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
GIS åk2 / Lp II
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Anders Östman Adj prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen för Samhällsbyggnadsteknik 1996-05-13 att gälla från H96.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet.
MÅL
Kursen syftar till att ge
ökad medvetenhet om de krav olika språksituationer ställer.
kunskap om och övning i muntlig och skriftlig rapportering på svenska och i viss mån även på engelska.
kunskap om projektmetodik.
kunskap om och övning i presentationsteknik.
INNEHÅLL
Muntlig och skriftlig kommunikation: Kommunikationsprocessen. Allmänspråk/ fackspråk/ talspråk/ skriftspråk. Kulturella skillnader. Kommunikation inom företag. Teknisk dokumentation och rapportering. Sammanträdesteknik med protokollskrivning. Språkliga hjälpmedel.
Projektmetodik: Definiera ett projekt och dess målsättning. Projektplanering, tidsramar, resurser, delmål, kostnader. Redovisning och rapportering. Projektledarens roll, samarbete inom och utom projektgruppen.
Presentationsteknik: Att planera ett anförande. Manusteknik. Att bemästra sin nervositet. Att fånga och vidmakthålla åhörarnas intresse. Bildteknik - audiovisuella hjälpmedel. Moderna presentationsverktyg.
UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar och övningar som redovisas skriftligt och/eller muntligt. Deltagande vid övningar och redovisningar är obligatoriskt.
EXAMINATION
Bedömning görs vid redovisning av inlämningsuppgifter och redovisningar. För godkänd kurs krävs att inlämningsuppgifter och redovisningar är godkända samt närvaro vid övningar och redovisningar.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG
MOMENT/PROV
Projektledning 2.0 Poäng
Presentationsteknik 3.0 Poäng
LITTERATUR
Walla - Så skriver du bättre tekniska rapporter. Studentlitteratur. 1990
Ehrenborg - Muntlig kommunikation. 1984
Handbok i projektarbete. Liber
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny