Svenska Studiehandboken kurser

Institutionen i Skellefteå

IST010 Produktutveckling och marknadsföring 4.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Produktutveckling och innovationsledning

Nivå/Djup
Program/Tidsperiod
M åk5 / Lp II, val

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1994-04-14 att gälla från H95

FÖRKUNSKAPSKRAV
Godkända bas- och kärnkurser i Maskinprogrammets årskurs 1,2 och 3

MÅL
Kursen avser att ge grundläggande kunskaper om produktutveckling, marknadsföring och ekonomi kring framtagande av en ny produkt.

INNEHÅLL
Produktutveckling: Projektplaner, Probleminventering. Idˇgenerering. Patent- och mönsterskydd. Ekonomiska bedömningar. Avtal. Marknadsföring: Grundläggande termer inom marknadsföring definieras. Tyngdpunkten läggs på momenten marknadsundersökning, marknadsanalys och marknadsplanering. Ekonomisk företagsanalys: Företagsformer. Kapitalbehov, rörelsekapitalanalys, kapitalanskaffning, kapitalkostnader. Investeringar. Bokslutsanalys. Projekt: Marknadsundersökning, marknadsföringsunderlag, marknadsplaner. Försäljningsunderlag. Projektarbete: Projektet bedrivs gemensamt med övriga kurser.

UNDERVISNING
Obligatoriska lektioner.

EXAMINATION
För godkänd kurs krävs godkända inlämningsuppgifter och projektrapporter samt deltagande vid obligatoriska lektioner. För kursen ges betyget Godkänd eller Icke godkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U G

MOMENT/PROV

Närvaro                                                     	  2.0	Poäng
Övningsuppgifter                                            	  2.0	Poäng

LITTERATUR
Backman: Kompendium i produktutveckling och marknadsföring. HLu.

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny