Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IES305 Samhällsvetenskapliga tillämpningar 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Statsvetenskap/kunskap

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
SH 1 NekStatsv / Lp IV
Soc /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Stefan Ekenberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 1997-02-15 att gälla från ht97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet.

MÅL
Kursens mål är att ge: - kunskaper om metoder och tekniker för avrapportering av vetenskapliga arbeten inom det samhällsvetenskapliga ämnesområdet - träning i att tillämpa vetenskapliga analysmetoder och arbetssätt, självständigt formulera samhällsvetenskapliga hypoteser, testa dessa samt avrapportera resultaten.

INNEHÅLL
Kursen ger grundläggande handledning för författande av vetenskapliga rapporter. I kursen behandlas de olika faserna i forskningsprocessen från problemformulering till avrapportering av resultaten. En viktig del i kursen är övningar i problemformulering, litteratursökning, analys och tolkning av data. Stor vikt läggs också vid den språkliga utformningen av uppsatser och rapporter. I kursen ingår som en väsentlig del författandet av en kortare uppsats.

UNDERVISNING
Undervisningen bedrivs i form av lektioner, seminarier och uppsatshandledning.

EXAMINATION
Examinationen sker genom seminarieuppgifter samt en uppsats. - godkända obligatoriska seminarieuppgifter 2 p - uppsats 3 p. För godkänt på kursen krävs godkänt på uppsatsen samt på de obligatoriska seminarieuppgifterna. På kursen ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G,VG

MOMENT/PROV

Uppsats                                                     	  3.0	Poäng
Obligatoriska seminarer och övningar                        	  2.0	Poäng

LITTERATUR
Ejvegård, Rolf: Vetenskaplig metod. Studentlitteratur, Lund, senaste upplagan. Relevant litteratur för uppsatsen väljs i samråd med lärare. Artiklar för seminarieuppgifter.

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny