Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IER901 Juridisk översiktskurs 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
/ sommarkurs
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Lars Bäckström Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 1995-05-31 att gälla från ht95.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Inga särskilda förkunskapskrav förutom allmän behörighet.
MÅL
Kursens mål är att ge grundläggande kunskaper i juridik med tyngdpunkt på företaget och dess förhållande till kontrahenter, kreditgivare, arbetstagare och samhälle samt att ge färdighet i att identifiera och lösa juridiska problem.
INNEHÅLL
Momentet inleds med en allmän orientering över rättskällorna och rättssystemets uppbyggnad samt en orientering i problemlösningsmetod. Därefter behandlas avtalsrätt, köprätt, associationsrätten, som innefattar reglerna för samverkan i olika bolagsformer, krediträtt, som bl a innefattar skuldebrevsrätt, panträtt och borgen samt företagshypotek. I anslutning till krediträtten behandlas även regler om utsökning och konkurs.
Vidare behandlas marknadsrätt med konsumenträtt, fastighetsrätt,
ekonomisk familjerätt, skadeståndsrätt och arbetsrätt. Andra rättsområden som behandlas i detta moment är immaterialrätt, processrätt och straffrätt.
UNDERVISNING
Undervisning sker i form av lektioner, seminarier,och gruppövningar.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig tentamen vid kursens slut.
För den som inte kan delta i, eller som inte godkänts vid provtillfället, anordnas ytterligare minst ett provtillfälle under läsåret.
På kursen ges något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: G,VG
MOMENT/PROV
Tentamen 5.0 Poäng
Tentamen 5.0 Poäng
LITTERATUR
Heuman, Lars: Process- och straffrätt för juridisk översiktskurs. Juridiska föreningen i Lund, senaste upplagan, ca 70 sidor.
Lehrberg, Bert: Praktisk juridisk metod, Iustus förlag, Uppsala 1993, 2:a upplagan, 160 sidor.
Agell, A. & Malmström, Å.: Civilrätt. Liber, Lund, senaste upplagan, ca 380 sidor.
Roos, C. M.: Företagsformer. Prisma, Stockholm, senaste upplagan, ca 170 sidor.
Svensson, C. A.: Den svenska marknadsföringslagstiftningen. Studentlitteratur, Lund, senaste upplagan, ca 90 sidor.
IES: Övningskompendium.
Lagbok
ÖVRIGT
Last modified: 97-03-05
Tillbaka till institutions meny