Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM504 Internationell företagsekonomi DI 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi

Nivå/Djup
D/61-80 (M Kandidat)

Program/Tidsperiod
IntEk / Lp I

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV


MÅL
Kursens mål är att ur ett internationell företagsledningsperspektiv - ge fördjupade kunskaper i forskningsmetodik och internationella marknadsundersökningar - ge fördjupade kunskaper om de frågor och problem som vanligtvis uppstår i samband med formulering av strategier och ledning av verksamheter inom det multinationella företaget.

INNEHÅLL
Moment 1 Forskningsmetodik och Internationella marknadsundersökningar Definition av problem och formulering av hypoteser. Val av referensram. Datainsamlingsmetoder. Databehandling och presentation av resultat. Fallstudieansatsen och dess lämplighet för olika problemställningar. Hur en internationell marknadsundersökning kan utformas och genomföras. Moment 2 Internationell affärsstrategi och management Detta kursavsnitt behandlar begrepp, modellar och teorier som kan användas praktiskt för att förstå internationell affärsverksamhet och strategier för ledning av multinationella företag. Delar som behandlas är bransch karakteristiska och strategiska val, konkurrens inom globala verksamheter, värdlandets policy gentemot multinationella företag, organisation och styrning av internationell verksamhet, förvaltning av produktions- och mänskliga resurser samt global tekniköverföring. Kursen fokuserar globala strategier, internationella tillväxtstrategier, strategier för forskning och utveckling, marknadsförings- och tillverkningsfunktioner samt frågor avseende utformning av organisationer.

UNDERVISNING
Moment 1 Forskningsmetodik och Internationella marknadsundersökningar Undervisining består av lektioner, övningar i att formulera forskningsproblem och hypoteser, samt övningar i planering av vetenskapliga forskningsprojekt i samband med internationellt företagande. Moment 2 Internationell affärsstrategi och management Undervisningen består av lektioner, seminarier, praktikfall och projektarbeten.

EXAMINATION
Moment 1 examineras genom skriftlig tentamen samt projektarbeten / praktikfall. Vissa delar av momentet har obligatorisk närvaro. Moment 2 examineras genom en skriftlig tentamen, på seminarier och genom projektarbeten. För godkänt på momentet krävs aktivt deltagande på seminarier samt författande och försvar av ett projektarbete. För betyget VG på kursen som helhet krävs betyget VG på båda momenten.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV

Internationell affärsstrategi och management, obl moment    	  8.0	Poäng
Forskningsmet. och internat. markn.undersökn, obl moment    	  2.0	Poäng

LITTERATUR
Litteratur meddelas senare

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny