Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM502 Internationell företagsekonomi CI 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi
Nivå/Djup
C/41-60 (K Kandidat)
Program/Tidsperiod
Int ek3 / Lp III
SPRÅK: Engelska
EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi 20 poäng.
IEM500 och IEM501.
MÅL
Kursens mål är att ge studenterna fördjupade kunskaper inom
- principer, begrepp och ledning av global marknadsföring
- strategiutveckling och ledning i multinationella företag.
INNEHÅLL
Del I, Global marknadsföring, 5 poäng
Del I behandlar internationell marknadsföring med ett helhetsperspektiv. Inledningsvis diskuteras förberedelser och export, därefter val av etableringsform och sedan de problem som internationella marknadsförare möter. I momentet undersöks marknadsföringen av varor och tjänster med fokus på det globala perspektivet. Områden som behandlas är globala marknadsundersökningar, globala produktstrategier, promotion-strategier, pris-strategier samt internationell logistik.
Del II, Internationell management och affärsstrategi, 5 poäng
Del II behandlar strategier och organisering av multinationella företag med såväl teoretiskt som operationellt perspektiv. Områden som tas upp i momentet är utländska direktinvesteringar, internationell överföring av teknologi, internationell ledning av humankapital samt organisering och uppföljning av internationella operationer.
UNDERVISNING
EXAMINATION
Studenterna examineras genom skriftliga tentamina, projektrapporter, praktikfalls-presentationer samt aktivt deltagande i undervisningen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG
MOMENT/PROV
Int Business IV, obligatoriska moment 5.0 Poäng
Int Business III, obligatoriska moment 5.0 Poäng
LITTERATUR
Meddelas senare.
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny