Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM502 Internationell företagsekonomi CI 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi

Nivå/Djup
C/41-60 (K Kandidat)

Program/Tidsperiod
Int ek3 / Lp III

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi 20 poäng. IEM500 och IEM501.

MÅL
Kursens mål är att ge studenterna fördjupade kunskaper inom - principer, begrepp och ledning av global marknadsföring - strategiutveckling och ledning i multinationella företag.

INNEHÅLL
Del I, Global marknadsföring, 5 poäng Del I behandlar internationell marknadsföring med ett helhetsperspektiv. Inledningsvis diskuteras förberedelser och export, därefter val av etableringsform och sedan de problem som internationella marknadsförare möter. I momentet undersöks marknadsföringen av varor och tjänster med fokus på det globala perspektivet. Områden som behandlas är globala marknadsundersökningar, globala produktstrategier, promotion-strategier, pris-strategier samt internationell logistik. Del II, Internationell management och affärsstrategi, 5 poäng Del II behandlar strategier och organisering av multinationella företag med såväl teoretiskt som operationellt perspektiv. Områden som tas upp i momentet är utländska direktinvesteringar, internationell överföring av teknologi, internationell ledning av humankapital samt organisering och uppföljning av internationella operationer.

UNDERVISNING


EXAMINATION
Studenterna examineras genom skriftliga tentamina, projektrapporter, praktikfalls-presentationer samt aktivt deltagande i undervisningen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Int Business IV, obligatoriska moment                       	  5.0	Poäng
Int Business III, obligatoriska moment                      	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Meddelas senare.

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny