Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM326 Relationsmarknadsföring 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi
Nivå/Djup
C/41-60 (K Kandidat)
Program/Tidsperiod
Ek / Lp II
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970311 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi B
MÅL
Kursens mål är att
- ge fördjupade kunskaper i marknadsföring
- ge kunskaper om hur företag kan bygga och utveckla relationer till leverantörer, kunder och
andra intressenter och hur dessa relationer påverkar utformningen av företagens
marknadsförings strategi.
INNEHÅLL
I kursen integreras olika kunskapsområden inom marknadsföringen, såsom tjänstemarknadsföring, industriell marknadsföring och internationell marknadsföring. Kursen fokuserar företagens relationer och dessas konsekvenser för lönsamhet, konkurrens, marknadsplanering och strategiskt beslutsfattande.
UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, praktikfall och projektarbeten.
EXAMINATION
Studenterna examineras genom skriftlig tentamen, praktikfallsredovisningar samt genom projektarbeten
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG
MOMENT/PROV
Projektarbeten och praktikfall 2.0 Poäng
Tentamen 3.0 Poäng
LITTERATUR
Gummesson, E. (1995): Relationsmarknadsföring: Från 4P till 30R. Liber-Hermods, ISBN 91-23-01307-9.
Christopher, M., Payne, A: & Ballantyne, D. (1991): Relationship Marketing. Butterworth-Heineman Ltd. ISBN 0-7506-0978-8.
Referenslitteratur:
Grönroos, C. (1996): Marknadsföring i tjänsteföretag. Liber-Hermods. ISBN 1-23-01363-X.
Ytterligare litteratur tillkommer.
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny