Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM308 Företagsekonomi BII 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi

Nivå/Djup
B/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Ek.org2 / LpII
Ek2 / LpIV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi A 20 poäng. Vetenskaplig teori 5 poäng rekommenderas.

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall - ha kunskaper om den övergripande planeringen i ett företag på kort och lång sikt - ha inblick i olika typer av företagsledningsproblem i samband med strategisk planering - självständigt kunna kritiskt granska och bedöma vetenskapliga arbeten med företagsekonomisk inriktning. - kunna tillämpa vetenskaplig metod på företagsekonomiska problemställningar

INNEHÅLL
Moment 1, Strategisk planering, 5 poäng Momentet behandlar strategisk planering utifrån olika infallsvinklar. Såväl enskilda delar av ett företags planering som hela företag och branscher analyseras utifrån ett strategiskt perspektiv. Moment 2, Vetenskaplig metod, 5 poäng I föreläsningar kommer forsknings- och undersökningsansatser samt datainsamlingsmetoder att behandlas. I seminarieform kommer vetenskaplig metod att tillämpas på företagsekonomiska problemställningar.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

EXAMINATION
Moment 1, Strategisk planering Examination sker genom skriftlig tentamen, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Moment 2, Vetenskaplig metod Examinationen sker genom skriftlig tentamen och i seminarieform. Seminarier obligatoriska moment. Vid seminarierna sker examination genom muntlig och skriftlig redovisning av obligatoriska uppgifter. Poängtal för varje del: - skriftlig tentamen, två poäng - genomförande, redovisning och försvar av självständigt arbete totalt tre poäng
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV

Vetenskaplig metod, tentamen                                	  3.0	Poäng
Strategisk planering, obl uppg                              	  2.0	Poäng
Strategisk planering, tentamen                              	  3.0	Poäng
Vetenskaplig metod seminarier                               	  2.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1 Wright P, Kroll M & Parnell, J: Strategic Management:Conceptsv and Cases, Prentice Hall, senaste upplagan Material som utdelas i samband med undervisning tillkommer. Moment 2 Holme I M & Solvang B K (1991):Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder, Studentlitteratur Lund. Wiedersheim-Paul. F & Eriksson.L.T:Att utreda, forska och rapportera. Liber Ekonomi. Kompendium IES.

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny