Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM308 Företagsekonomi BII 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi
Nivå/Djup
B/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Ek.org2 / LpII
Ek2 / LpIV
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi A 20 poäng. Vetenskaplig teori 5 poäng rekommenderas.
MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall
- ha kunskaper om den övergripande planeringen i ett företag på kort och lång sikt
- ha inblick i olika typer av företagsledningsproblem i samband med strategisk planering
- självständigt kunna kritiskt granska och bedöma vetenskapliga arbeten med företagsekonomisk inriktning.
- kunna tillämpa vetenskaplig metod på företagsekonomiska problemställningar
INNEHÅLL
Moment 1, Strategisk planering, 5 poäng
Momentet behandlar strategisk planering utifrån olika infallsvinklar. Såväl enskilda delar av ett företags planering som hela företag och branscher analyseras utifrån ett strategiskt perspektiv.
Moment 2, Vetenskaplig metod, 5 poäng
I föreläsningar kommer forsknings- och undersökningsansatser samt datainsamlingsmetoder att behandlas. I seminarieform kommer vetenskaplig metod att tillämpas på företagsekonomiska problemställningar.
UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.
EXAMINATION
Moment 1, Strategisk planering
Examination sker genom skriftlig tentamen, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
Moment 2, Vetenskaplig metod
Examinationen sker genom skriftlig tentamen och i seminarieform.
Seminarier obligatoriska moment. Vid seminarierna sker examination genom muntlig och skriftlig redovisning av obligatoriska uppgifter. Poängtal för varje del:
- skriftlig tentamen, två poäng
- genomförande, redovisning och försvar av självständigt arbete totalt tre poäng
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Vetenskaplig metod, tentamen 3.0 Poäng
Strategisk planering, obl uppg 2.0 Poäng
Strategisk planering, tentamen 3.0 Poäng
Vetenskaplig metod seminarier 2.0 Poäng
LITTERATUR
Moment 1
Wright P, Kroll M & Parnell, J: Strategic Management:Conceptsv and Cases, Prentice Hall, senaste upplagan
Material som utdelas i samband med undervisning tillkommer.
Moment 2
Holme I M & Solvang B K (1991):Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder, Studentlitteratur Lund.
Wiedersheim-Paul. F & Eriksson.L.T:Att utreda, forska och rapportera. Liber Ekonomi.
Kompendium IES.
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny