Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEA628 ADB B/Datorkommunikation i informationssystem 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
FoV, Frist / Vt
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
S Samuelsson Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från ht -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
ADB A eller motsvarande.
MÅL
Kursens mål är att ge ökade kunskaper i datateknik- och datorkommunikationsområdet.
Kursen kommer att ge kunskaper om datautbyte inom- och mellan olika system.
Dessutom ges kunskaper om, tjänster, funktioner och motiv för implementering av exempelvis
- Elektronisk post och meddelandesystem
- ODA Opend Document Architecture
- EDI Electronic Data Interchange
- MAP Manufacturing Automation Protocol
- TOP Technical and Office Protocols
- CIM Computer Intergrated Manufacturing
INNEHÅLL
Kursen behandlar en mängd olika aspekter på ett delområde inom informationsteknologin, nämligen informationsöverföring över datornät. Kursen behandlar också metoder, tekniker, olika standarder och data- och telenät samt applikationers behov av kommunikationsstöd för att hantera information i system och mellan system.
UNDERVISNING
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner och laborationer.
EXAMINATION
Skriftlig tentamen samt muntlig och skriftlig redovisning av inlämningsuppgifter.
Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG
MOMENT/PROV
Muntlig och skriftlig redovisning av inlämningsuppgifter 2.0 Poäng
Tentamen 3.0 Poäng
LITTERATUR
ADB BI - Röda Tråden, IES/DSV Luleå tekniska universitet, 1996
Övrig litteratur meddelas senare.
Referenslitteratur:
Bohman J-E: Lokala Nät, Liber Express, 1993, 302 sidor.
Lundqvist H: Datakommunikation, Från V24 till OSI till X.25,Studentlitteratur, 1992, 363 sid.
Palme J: Elektronisk Post, Studentlitteratur, 1989, 90sid.
Riksdataförbundet: Från IDƒ till EDI, 1989, 177sid.
(Halsall. F, Data- and communications computer networks and open system, Addison Wesley, 1996.)
ÖVRIGT
Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny