Arbetsvetenskap
ARK902 Kunskapssyn i förändring ett könsteoretiskt perspektiv 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Lena Trojer Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av styrelsen för Centrum för kvinnoforskning
FÖRKUNSKAPSKRAV
Inga särskilda förkunskaper förutom allmän behörighet. Vana att läsa engelsk text rekommenderas.
MÅL
Kursens mål är att utveckla en mer komplex förståelse av vår tids etablerade kunskapssyn.
INNEHÅLL
Kursen omfattar frågor och teorier kring kunskapsutveckling med fokusering på vår könstillhörighets betydelse. Utgångspunkt tas i kvinnoforskning, som möjliggör en könsteoretisk diskussion om vår syn på kunskap. Kursen vill ge en fördjupad bild av hur kunskap skapas. Den könsteoretiska analysen, som kursen berör, är särskilt inriktad på Sandra Hardings och Evelyn Fox Kellers arbete.
UNDERVISNING
Undervisningen består av integrerade föreläsningar, gruppövningar och diskussioner.
EXAMINATION
För godkänt på kursen fordras redovisning både skriftligt och muntligt av fördjupningsuppgift. Endast betyget Godkänd eller Ej godkändges.
KURSENS BETYGSKALA: G
MOMENT/PROV
Redovisningsuppgifter 5.0 Poäng
LITTERATUR
Fox Keller, E, Secrets of Life, Secrets of Death, Routledge 1992.
Harding, S, The science question on feminism, Open University Press 1986.
Gunnarsson, E, Trojer, L, Feminist Voices on Gender, Technology and Ethics, Luleå University of Technology, 1994.
ÖVRIGT
Last modified: 97-03-05
Tillbaka till institutions meny