Svenska Studiehandboken kurser

Systemteknik

SMD066 Datorteknik 4.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

DI 2 / Lp II
/

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Glenn Jennings Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för systemteknik 1995-05-29 att gälla från HT95.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Imperativ programmering.

MÅL
Kursen syftar till att ge den studerande en grundläggande kompetens i programmering av en modern konventionell dator på lägsta nivå, för att kunna delta i både utveckling av och vidareutbildning inom datorteknik och komplex systemprogramvara, t ex realtidssystem, kompilatorer, operativsystem. Delmål: - att göra den studerande förtrogen med de begrepp och metoder som används för att beskriva programmeringsmodellen för en dator och för att kunna utvärdera och jämföra olika datorarkitekturer ur programmerares synvinkel. - att ge den studerande förmågan att resonera om beräkningsstrukturer beskrivna som högnivå synkrona hårdvarumodeller. - att göra den studerande förtrogen med både hårdvarustrukturen av en modern pipelinad mikroprocessor samt dess programmering i assemblerspråk. - att göra den studerande förtrogen med de krav som utnyttjandet av moderna imperativa högnivåspråk och operativsystem ställer på datorns arkitektur. - att göra den studerande bekant med hantering av realtidshändelser från processorns omgivning.

INNEHÅLL
Introduktion till datorteknik. Konstruktionsnivåer. Begreppen arkitektur och programmerarmodell. Karaktäristika för en bra datorarkitektur. Maskinnivåer. Instruktionsuppsättningen. Datarepresentation. Maskinspråk och instruktionsformat. Adressrymder och adressering. Operationer på data. Datoraritmetik. Instruktioner för programstyrning. Sekventiell programmering av en modern pipelinad mikroprocessor. Snittet mot översättaren. Strukturer för högnivåprogrammering. Datatyper. Stacken, aktiveringspost, proceduranrop och parameteröverföring. Snittet mot operativsystemet. Minneshantering. Processbegreppet. Processkydd och privilegier. Processbyte. Hantering av vektoriserade avbrott och undantag. In- och utmatning. Programmering av processorns I/O och avbrottsystem. Direkt och DMA in- och utmatning. Drivrutiner. Den moderna processorns krav på översättaren. Modell av en typisk modern processors interna uppbyggnad. Pipelining. Interlocks, stalls, forwarding. Instruktionsberoenden. Multiple issue. Fördröjt hopp och hopprediktion. Instruktionsschemaläggning och effekt på datorns prestanda.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och obligatoriska laborationer.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen med differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: U,3,4,5

MOMENT/PROV

Laborationer                                                	  1.0	Poäng
Tentamen                                                    	  3.0	Poäng

LITTERATUR
D. Patterson, J. Hennessy: Computer Organization and Design, The Hardware/Software Interface (Morgan-Kaufmann 1994) och LSI Logic: LR33000 Self-Embedding Processor User's Manual (Lsi Logic Corp. 1993) eller motsvarande.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information: Glenn Jennings
Tillbaka till institutions meny