Svenska Studiehandboken kurser
Systemteknik
SMD056 Programkonstruktion 4.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
D2, val E / Lp III
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
L Andersson Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för systemteknik 1995-05-29 att gälla från HT95.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Imperativ programmering (SMD011), Funktionell programmering (SMD001).
MÅL
Kursens mål är att
- lära sig utveckla och strukturera program genom att identifiera datatyper, göra tydliga definitioner av dessa och dölja komplicerade implementationsdetaljer.
- att lära sig utforma både datatyper som är funktionellt värdeinriktade och datatyper som är objektinriktade och har ett modifierbart inre tillstånd.
- att lära sig skriva program som är lättlästa, modifierbara och korrekta så att möjligheten att göra dem effektiva och lättanvända understöds.
- att bekanta sig med några vanliga exempel på datatyper, t ex stackar, köer, prioritetsköer, mängder, träd, tabeller mm.
- att orientera sig om operativsystemsverktyg för programutveckling.
INNEHÅLL
Konkreta och abstrakta datatyper. Dataabstraktion i ML, Modula-3 och andra språk. Specifikation av datatyper mha signaturer och strukturer. Dataabstraktion med exempel. Minneshantering och dynamiska datastrukturer. Utformning av program utgående från skriftliga specifikationer.
UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, hemuppgifter och obligatoriska laborationer.
EXAMINATION
Skriftlig tentamen med differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: U,3,4,5
MOMENT/PROV
Laboration 1.5 Poäng
Tentamen 2.5 Poäng
LITTERATUR
Andersson L: Modules in Standard ML, LuTH kompendium
Cardelli L: Modula-3 Report
Andersson L: Programkonstruktion med Modula-3, LuTH kompendium
Wikström Å: Functional Programming using Standard ML. Prentice-Hall 1987.
ÖVRIGT
Kursen förutsätter kunskaper svarande mot MAM053 Diskret matematik. Kursen kan ej ingå i examen tillsammans med SMD064 Programmeringsmetodik.
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information: Lennart Andersson
Tillbaka till institutions meny