Svenska Studiehandboken kurser

Samhällsbyggnadsteknik

SBE003 Ekologi och miljövård 4.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Val / Lp III
/ Lp IV
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
P Erixon Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 1994-04-22 att gälla från H94.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet.

MÅL
Att ge kunskap om viktigare strukturer och funktioner hos ekosystem och om miljövårdens huvuddelar. Att klargöra vårt ansvar för framtida miljöförhållanden.

INNEHÅLL
Allmän ekologi. Grundläggande kunskaper om ekosystemens struktur och funktion, dvs naturens mångformighet och artrikedom och de mekanismer som reglerar flöden av energi och materia samt ekologi på individ-, populations- och samhällsnivå. En exkursion sker till de viktigaste biotoperna i Luleåregionen. Miljövård, Ekotoxikologi. Spridning av miljöstörande ämnen i naturen och deras effekter i ekosystemen. Allmän toxikologi, effekter på organismer, hälsoeffekter. Orsaker till, effekter av och åtgärder mot dagens miljöhot: växthuseffekten, ozonförtunning, fotokemisk smog, försurning, eutrofiering, skogsdöd, spridning av tungmetaller och persistenta organiska föreningar, utarmning av biologisk mångfald och naturresurser. En laboration visar hur ekotoxikologiska gränsvärden kan fastställas o verifieras.

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, laborationer och exkursioner. Deltagande i exkursioner och laborationer är obligatoriskt.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen med differentierade betyg. Obligatorisk närvaro vid exkursioner och laborationer. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

MOMENT/PROV

Exkursion/Laboration                                        	  0.5	Poäng
Tentamen                                                    	  3.5	Poäng

LITTERATUR
Miljövårdscentrum, KTH Ekologi, kompendium i miljövård, del 1 (1995). Miljövårdscentrum, KTH Miljöeffekter, kompendium i miljövård, del 4 (1996).

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny