Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS623 Datorn i skolan A 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / VT-98

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Erik Berg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-03-21 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Lärarutbildning, förskollärarutbildning eller fritidspedagogutbildning. Förtur ges till de som har anställning som grundskollärare, förskollärare eller fritidspedagog, då kursen bygger på att man ska kunna arbeta med egen barngrupp.

MÅL
Kursdeltagarna ska efter avslutad kurs ha kunskap om: - datorn i samhället/Datateknikens utveckling, - interaktion mellan människa och dator, - datorer och lärande, - användning av standardprogram i undervisningen, - granskning och värdering av pedagogisk programvara, - multimedia på dator, - datorkommunikation, Internet, skoldatanätet, samt - integrering av datorn i undervisningen. De ska dessutom ha: - fördjupade kunskaper och färdigheter i att använda IT inom något av områdena multimedia, Internet/datorkommunikation, skal- och/eller inlärningsprogram, - fördjupade kunskaper om datorns användning för lärande ur lärar- och elevperspektiv, - kunskaper om metoder för utvecklingsarbete - planering - genomförande - utvärdering - avrapportering, samt - kunskap om att genomföra och dokumentera undersökningar om IT och skola.

INNEHÅLL
Kursen är inriktad på användningen av datorn som pedagogiskt verktyg och har en praktisk didaktisk inriktning. Lärandet och då särskilt lärandet med datorn som verktyg behandlas. Organisatoriska och andra konsekvenser av integrering av datorn i undervisningen tas upp. Datorn och datorkommunikation, skoldatanät/internet, multimedia, användning av olika typer av mjuk- och hårdvara etc. behandlas. Kursdeltagarnas egna arbete med utveckling av sin verksamhet med datorn som pedagogiskt verktyg är en central del i kursen. Kursen innehåller ett datorpedagogiskt utvecklingsarbete med rapportskrivning och avslutande seminarium. I anslutning till detta ges undervisning i metodik för att arbeta med pedagogiskt utvecklingsarbete.

UNDERVISNING
Handledning och delar av kursen genomförs med hjälp av datorkonferens. Deltagarna ska ha tillgång till PC eller Macintosh med modem och kommer att utrustas med klienter till datorkonferensprogrammet First Class. Deltagarna bör ha tillgång till Internet. Undervisning sker vid 12 tillfällen i Luleå.

EXAMINATION
Bedömning av obligatoriska uppgifter till litteraturseminarier, samt av rapport över eget arbete. Obligatoriskt deltagande i grupparbeten och seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV


LITTERATUR
MOMENT 1 Jedeskog, G (1996). Lärare vid datorn. Linköpings Universitet. Skolverket (1996). Multimedia i utbildning. Liber Teldok: Rapporterna 94,103 och 108 (Myter om IT, IT - några skolexempel från Mittnorrland resp. Lär vid din läst) Truedsson, L (1995). Nyckeln till Internet för skolan. Öhman, C (1994). Läraren, eleven, datorn. Liber. MOMENT 2 Litteratur väljs i samråd med undervisande lärare beroende på kursdeltagarens val av inriktning. MOMENT 3 Bell, J (1987). Introduktion till forskningsmetodik. Studentlitteratur. Jacobsen J K (1993). Intervju. Konsten att lyssna och fråga. Studentlitteratur. Kj¾r Jensen, M (1991). Kvalitativa metoder för samhälls- och veteendevetare. Studentlitteratur. REFERENSLITTERATUR -. HTML for dummies. Fluckiger, F (1995). Understanding Networked Multimedia. Prentice Hall. Josefsson, D (1996). Nyckeln till din egen hemsida på Internet. Riis, U (1991). Skolan och datorn. Tema-T Rapport 24, Tema teknik och social förändring, Universitetet i Linköping. Riis, U m.fl. (1997). Pedagogik, teknik eller ekonomi? En baslinjeundersökning av KK-stiftelsens Kommunbaserade Skolutvecklingsprojekt. Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. Ward, J & Hansen, K A (1993). Search Stategies in Mass Communication. Longman.

ÖVRIGT
RESURSER: Didaktik 20p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny