Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS027 Skolan i samhället 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr 1-7, Gr 4-9 / åk 1, Lp 3
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid programmen.

MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs: - ha kännedom om demokratiska och etiska frågor i skolan och i samhället, - ha teoretisk och praktisk kunskap om skolan som samhällsinstitution, styrningen av skolan och om läraryrket, - ha ett historiskt - samhällsvetenskapligt perspektiv på skolan och skolutvecklingen, - ha kunskap om den kulturella mångfalden inom den svenska skolan, - ha grundläggande kunskaper om andraspråksinlärning och invandrarbarnens skolsituation, - ha grundläggande kunskaper om informationstekniken i skolan, - kunna tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt, planera, genomföra och avrapportera ett projektarbete samt - ha kunskap och självkännedom som pedagogisk ledare.

INNEHÅLL
Samhällets grundläggande demokratiska värderingar Den politiska styrningen av förskola, skola och fritidshem, styrdokumentens utformning och funktion, läroplansteori Det nationella, kommunala och lokala ansvaret för skolan Skolans organisation, skolmiljön, skolans vardag och lärarens arbete Skolan i tiden: etik, ansvar och sekretess, utvecklingssamtal, betygskriterier, betyg och prov Invandrarkunskap, tvåspråkighet, svenska som andraspråk De olika skoldatanäten och tillämpad informationsteknik Forskningsmetodik Rapportskrivning Reflekterande skrivning

UNDERVISNING
Undervisningen skall präglas av ett probleminriktat arbetssätt, där studenternas användning av ny teknik och deras problemlösningsförmåga utvecklas. Kursens innehåll och upplägg skall utgå från de studerandes erfarenhet och kunskap. Under praktiken genomförs en praktikuppgift.

EXAMINATION
Ett projektarbete i grupp planeras, genomförs och avrapporteras med anknytning till kursens innehåll. Egna reflektioner utifrån kursens innehåll dokumenteras i en egen "portfölj".
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV


LITTERATUR
Bengtsson, H (1994). Ansvar och sekretess i skola och barnomsorg. Ferm, L (1993). Demokrati i praktiken. Runa förlag. Gren, J (1995). Etik i pedagogens vardagsarbete. Johansson, H (1994). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande. Liljekvist, K (1994). Skolan och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (1994). Överenskommet. Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. Skolverket (1994). Att undervisa invandrarelever i svenska. Skolverket (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Skolverket. Bildning och kunskap. Skolverket. Utvecklingssamtal. Skolverket. Betygsboken. Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskolan. Allmänna förlaget. Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget. Utbildningsdepartementet. Grunden för livslångt lärande SOU 1994:45 (valda delar) Utbildningsdepartementet (1994). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna Lpo94. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Stockholm: Utbildningsdepartementet. Ett antal skönlitterära böcker om invandrarbarn och ungdomar Information och kunskap hämtas även från www Stencilerat material Videofilmer och kassettband från Utbildningsradion REFERENSLITTERATUR Bergman, P, Sjöquist, L, BŸlow & Ljung, B. Två flugor i en smäll. Almqvist & Wiksell Hvnekilde, A (red). Matte på ett språk som vi förstår. Almqvist & Wiksell Sjöwall, A (1994). Kulturmöten i barnomsorg och skola. Lund: Studentlitteratur. Truedson, L (1995). Nyckeln till Internet för skolan. ISBN 91-1-953281-4.

ÖVRIGT
RESURSER: Sk 2p, Sv 2p, Pr 3p, Ped/met 3p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny