Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS025 Fritidspedagogyrket 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fp, åk 1 / Lp 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som fritidspedagog.

MÅL
Den studerande ska efter avslutad kurs ha: - insikt om fritidens utveckling och dess betydelse för människan i dagens och morgondagens samhälle, - kunskaper om fritidspedagogens yrkesroll, dess etik och krav som ställs från samhället, - kunskaper om skolbarnsomsorgens och övriga fritidsverksamheters mål och värdegrund, - kunskaper om övriga verksamheter som skolbarnsomsorgen samverkar med, - kunskap och självkännedom i rollen som pedagogisk ledare för barn- och ungdomsgrupper samt som medlem i en arbetsgrupp, - utvecklat sitt eget ansvarstagande i samarbete och samverkan med andra, - utvecklat sin förmåga att reflektera, analysera och dra slutsatser.

INNEHÅLL
Skolbarnsomsorgens framväxt Fritidspedagogens yrkesroll Fritidsverksamheten som ett komplement till skolan Styrdokument Etik, moral och värderingsfrågor Ansvar och sekretess Föräldrasamarbete Skoldatanät - Internet

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbete. I kursen integreras teori och praktik. Planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter med enskilda barn och barngrupper.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV


LITTERATUR
ENSAC Sweden (1994). Uppväxt i andra länder. Liber. ISBN 91-634-0981-X. ENSAC Sweden (1996). IdŽer om verksamheter för 10-12-åringar. Liber. ISBN 91-47-00021-X. GranŽr, R (1994). Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber. (valda delar) Lindelöw, U (1991). Sekretess och anmälningsplikt i barnomsorg och skola. Natur och Kultur. Nillson, P (1994). Den allvarsamma fritiden. Statens Ungdomsråd, tel 08-7360180. ISSN 1104-9294. Rohlin, M (1996). Skolbarnsomsorg - en samhällsfråga. HLS-förlag. ISBN 91-7656-394-4. Sellerfors, E (1990). Föräldrasamtal. Studentlitteratur eller Flising, L (1996). Föräldrakontakt: en bok om att skapa, behålla och utveckla ett gott föräldrasamarbete. Informationsförlaget. Olsson, H E. Ny start för fritidssektorn. Ifs Institutet för Fritidsvetenskapliga studier. Skolverket (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Liber. ISBN 91-88372-78-2. Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för den nya läroplanen. Liber. ISBN 91-883-72-92-8. Skolverket (1995). Utvecklingssamtal en mötesplats för elev-föräldrar-lärare. Liber Distribution best.nr 95:1 78. Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget. Socialstyrelsen (1995). Barnomsorgen i socialtjänsten. 1995:2. ISBN 91-7201-005-3. Utbildningsdepartementet (1994). Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. Lpo 94. Vetenskapliga rapporter och artiklar med anknytning till kursens innehåll tillkommer. Barn- och ungdomslitteratur i anknytning till kursens innehåll. Referenslitteratur tillkommer.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 3p, Sk/Re 2p, Pr 3p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny