Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS019 Ung i Europa 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Valbar kurs /
Fl, Fp, Gr 1-7 / T4, Lp 4:2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-01-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet

MÅL
Efter avslutad kurs skall de studerande - ha kunskap och förståelse för olika levnadsförhållanden i Europa, - kunna förstå och beakta den nya situation som internationaliseringen i samhället innebär, - kunna bearbeta och utveckla samarbete med skola, barnomsorg och skolbarnsomsorg i andra Europeiska länder, samt - kunna utarbeta didaktisk/metodiska modeller.

INNEHÅLL
¥ Det nya Europa - nya demokratier, regioner, befolkningsförflyttningar, fria flöden - hot, möjligheter, framtidstro, utmaningar ¥ Demografi ¥ Kulturarv och kulturtraditioner ¥ Ungdom och fritid ¥ Barn och skola/förskola/skolbarnomsorg ¥ Världsbild genom mediainformation eller massmediernas roll ¥ Att skriva proj.ansökan till stiftelser/fonder

UNDERVISNING
I kursen ingår lektioner, föreläsningar, fältstudier, grupparbeten, seminarier och ett fördjupningsarbete. I kursen ingår en fältstudie i något Europeiskt land. Fältstudien är förenad med kostnad.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  1.0	Poäng
Det nya Europa                                              	  4.0	Poäng

LITTERATUR
RESURSLITTERATUR Daun, Å (1992). Den europeiska identiteten. Stockholm. Gidlund, J E (1993). Den nya politiska konserten i Europa. Liber Hermods. 21-60321-9. Heyman, A G (1991). Invanda kulturer och invandrarkulturer. 2 uppl. Liber Utbildning. 21-58000-6. Holmberg, O (1994). Ungdom och media. Lund: Studentlitteratur. Oscarsson, V (1993). Eleverna ser på framtiden. SO-rapport nr 1993:01. Rapport från Göteborgs Universitet, Institutionen för ämnesdidaktik i lärarutbildningen. Avdelningen för samhällsorienterande ämnen. Mölndahl. Skolverket. Globala och interkulturella frågor i undervisningen. Rapport nr 43. Skolverket. Samhällsorienterande ämnen. Huvudrapport. Rapport nr 17. Törnqvist, G (1993). Sverige i nätverkets Europa. Liber Hermods. Werner, I (red.) (1994). Uppväxt i andra länder. En grund för mångkulturellt arbete i skola och skolbarnomsorg. ENSAC Sweden. Överbefälhavaren (1990). Religion och kulturmönster. Kompendier.

ÖVRIGT
RESURSER: Ge 2p, Sk 1p, Re 1p, Examensarbete 1p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny