Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS018 Närsamhället och skolan 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr100 åk1 / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Nils Erik Lindell Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till grundskollärare åk 1-7.

MÅL
MOMENT 1, NO, 5p De studerande skall ha kunskaper om naturen och människan, om materiens egenskaper och kretslopp, om energins flöden och om livets förutsättningar och utveckling. De skall vidare ha en förtrogenhet med naturvetenskaplig kunskapsbildning. De studerande skall ha kunskaper om: - materia och materiens uppbyggnad - storheter, enheter och enhetssystem - vattnets roll som lösningsmedel - ellära och elektronik - värme och värmeyttringar - egenskaper och sammansättningar hos gaser - förbränning, eld och eldsläckning - toxiska ämnen i vår närmiljö - grundläggande ekologiska samband - skolträdgården - skogsekologi - artsammansättning - livsbetingelser - energiflöden - miljöpåverkan De studerande skall bearbeta och utveckla: - användningen av närsamhället som läromedel - omsorg och respekt för det levande och för naturen - förståelse och handlingsberedskap för ett uthålligt, resursbevarande samhälle - ett laborativt och undersökande arbetssätt De studerande skall kunna: - använda närsamhällets förutsättningar i undervisningen - utarbeta enkla lokala läromedel - använda enkla verktyg för att klara vardagstekniska uppgifter MOMENT 2, SO, 5p De studerande skall ha kunskap om närsamhällets natur-, samhälls- och kulturförhållanden, samt dess historiska och religiösa särart. De studerande skall ha grundläggande kunskaper om: - kartkunskap - landformande krafter - basnäringarna jord- och skogsbruk - det religiösa arvet - med tonvikt på den kristna tron och den kristna traditionen och nyandliga rörelser - tidsdimensioner och det historiska arvet - kommun och landsting - väder och klimat - massmedier - rättsregler De studerande skall bearbeta och utveckla: - användningen av närsamhället som läromedel - egna attityder till livsfrågor, etik och moral - ett laborativt och undersökande arbetssätt De studerande skall kunna: - använda närsamhällets förutsättningar i undervisningen - utarbeta en ortsinventering

INNEHÅLL
MOMENT 1, NO, 5p Momentet är en introduktion till NO-ämnena och skall tillsammans med SO-momentet på 5p ses som en enhet. Kursens innehåll skall belysas ur didaktisk synvinkel. MOMENT 2, SO, 5p Momentet är en introduktion till SO-ämnena och skall tillsammans med NO-momentet på 5p ses som en enhet. Kursens innehåll skall genomgående belysas ur didaktisk/metodisk synvinkel.

UNDERVISNING
Föreläsningar, laborationer, exkursioner, gruppövningar, grupparbeten, studiebesök.

EXAMINATION
Bedömningen sker vid individuell muntlig/skriftlig examination.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

SO	 Ge 1p/Hi 1p/Re 2p/Sk 1p/tentamen                        	  5.0	Poäng
NO	 BI 2p/Fy 1,5p/Ke 1,5p/tentamen                          	  5.0	Poäng

LITTERATUR
* Historia Groth, Ö (1995). Nordkalotten. Kung Faravids land. Tiden. Oredsson, S & Andersson, L (1995). I historiens spegel. Akademiförlaget. * Religion Arlebrand, H (1995). Det okända. Örebro: Libris. Beskow, P. (1992). Trons vägar. Proprius. (valda delar) Langley, M (1994). Världens religioner. Libris. Bibel. Psalmbok. Artiklar. Kompendier. * Samhällskunskap Gustafsson, A. (senaste upplagan). Kommun och landsting idag. Liber läromedel. Hadenius & Weibull (1994). Massmedier. En bok om press, radio och TV. Bonnier Alba. ISBN 91-34-51633-6. HydŽn, H. (senaste upplagan). Rättsregler - en introduktion till juridiken. Lund: Studentlitteratur. Socialdepartementet. Konventionen om barnets rättigheter. * Geografi (1992). Stor världsatlas. Norstedts. Björklund, G. (1993). Handbok i geografi. Natur och kultur. Vetenskapens värld. Jordens utveckling. Bonniers. * Fysik/Teknik Rönnlund, B. (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1. Norrlands skolkonsult. * Kemi Jakobsson-Åhl, G. Vardagslivets kemi. Häfte (säljes på inst). * Biologi Skogsstyrelsen. (1986). Skogmarkens ekologi, del 1. Utbildningsradion. (1982). Runt i naturen, del 1 och 2. Elvers, I. (1968-1976). Vår flora i färg. Almqvist & Wiksell.

ÖVRIGT
RESURSER: Moment 1 - Bi 2p, Fy 1,5p, Ke 1,5p. Moment 2 - Ge 1p, Hi 1p, Re 2p, Sk 1p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny