Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS017 Skola och elev 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr100 åk1 / Lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Nils Erik Lindell Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till grundskollärare åk 1-7.

MÅL
De studerande skall ha teoretisk och praktisk kunskap om skolan som samhällsinstitution, styrningen av skolan och lärarens yrkesroll. De skall vidare ha kunskap om barns och ungdomars skilda uppväxtvillkor. De studerande skall även ha kunskap i grundläggande forskningsmetodik och datoranvändning. De studerande skall ha grundläggande kunskap om: - läroplansteori, styrsystem, gällande styrdokuments utformning och funktion. - skolans organisation, det nationella, kommunala och lokala ansvaret. - den ändrade ansvarsfördelningen för skolan, en mål- och resultatorienterad styrning av skolan - skolans värdegrund och uppgifter, mål och riktlinjer - sociala, kulturella, språkliga och ekonomiska skillnader i samhället - samband mellan barn och ungdomar och deras inlärning och utveckling - språkbeskrivning - språksociologi - vetenskapliga synsätt, forskningstraditioner, forskningsmetodik och rapportskrivning - datoranvändning och datoriseringens samhälleliga konsekvenser - skolmiljön, skolans vardag och vad klasslärarens arbete innebär - hur elever och skolpersonal arbetar tillsammans - vilka krav som ställs på skolan och hur innehåll och arbetssätt kan utformas för att möta barn och ungdomar med skilda förutsättningar - de vanligast förekommande läromedlen Efter avslutad kurs ska den studerande, inom de områden som kursen omfattar, självständigt kunna - redogöra för hur begreppsbildning hos grundskoleelever kan ske och exemplifiera hur undervisningen kan läggas upp, - ge exempel på hur lokala kursplaner i grundskolan kan utformas.

INNEHÅLL
I kursen integreras teori och praktik. Som introduktion till forskningsmetodiken och det egna projektarbetet skall de studerande kritiskt granska en forskningsrapport/rapport från utvecklingsarbete. Information om verksamheten vid Centrum för forskning i lärande ges. Tal, taluppfattning, talbegrepp, positionssystemet, grundläggande aritmetik och geometri, problemlösning. Kursen har en didaktisk inriktning.

UNDERVISNING
Under praktiken genomförs en praktikuppgift och påbörjas arbetet med en egen praktikdagbok, som följer de studerande genom utbildningen. Efter varje praktikperiod redovisar studenten ett PM som bygger på dagboken. Varje ämne i kursen svarar för att behandla relevanta delar av PM-et. När kursen inleder terminen ingår information om högskolan, om den egna utbildningen, om de andra pedagogutbildningarna och om biblioteket. Information om samt halv dags samverkan med Teknikens hus.

EXAMINATION
Bedömningar görs vid redovisningar av kurslitteratur, kursuppgifter och av innehåll och process i projektarbetet. Vidare görs bedömningar av praktik, praktikuppgifter och av inlämnad praktikrapport. Inlämningsuppgifter, utställningar, arbetsmappar, muntlig eller skriftlig redovisning.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Ped 2p/ Sk 1p/ Met 1p/ Sv 1p/ Pr 3p/ Ma 2p                  	 10.0	Poäng

LITTERATUR
* Data Berg, E. Macintosh med MacWrite II och Claris Works. * Metodik Dahlgren H. (1995). Mål och medel. Undervisa i grundskolan enl. Lpo 94. Solna: Ekelunds förlag. Ferm, L. (1993). Demokrati i praktiken. Stockholm: Runa förlag. * Pedagogik/metodik Utbildningsdepartementet. (1994). Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94). Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. * Pedagogik GranŽr, R. (1991). Arbetsgruppen. Den professionella gruppens psykologi. Studentlitteratur. Isling, Å. (1992). Kampen för och emot en demokratisk skola. Del 1, Samhällsstruktur och skolorganisation. Del 2, Det pedagogiska arvet. Almqvist & Wiksell. (valda delar) Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande. Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Brembeck, H. (1992). Efter Spock. Uppfostran idag. Etnologiska föreningen i väst-Sverige. * Svenska Gårding, E. Talet. (Stencil, Institutionen för Kommunikation och språk). Sandqvist, C., & Teleman, U. (red.) (1989).Språkutveckling under skoltiden. Studentlitteratur. * Samhällskunskap Gustafsson, A. (senaste upplagan). Kommun och landsting idag. Liber. Skolverket. (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Abetsmarknadsdepartementet. Invandrar- och flyktingpolitiken. Obligatorisk litteratur som behandlar aktuell forskning om barns uppväxtvillkor ur ett samhällsperspektiv. * Matematik Dunkels, A., & Jakobsson-Åhl, G. (1992). Geobrädet i grundskolan 1. Malmö: Gleerups. Dunkels, A. (1990). Making and Exploring Tangrams. Arithmetic Teacher, Vol 37, No 6, s 38-42. Dunkels, A. (1990). Något om tal och talbegrepp. (Opublicerat studiematerial, 13 sidor, A4-format.) Eleblad, E. (1990). Subitisering - en grundläggande beståndsdel i räkneförmågan. Nämnaren, Årg 19, Nr 1, s 21-25. Johnsen H¿ines, M. (1990). Matematik som språk. Verksamhetsteoretiska perspektiv. Stockholm: Utbildningsförlaget. Aktuella tidskiftsartiklar och opublicerat material som preciseras i samband med undervisningen. REFERENSLITTERATUR -. (1993). Claris Works för lärare i grundskola och gymnasium. Lund: Studentlitteratur.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Sk 1p, Met 1p, Sv 1p, Pr 3p, Ma 2p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny