Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄS003 Barns och ungdomars uppväxtvillkor 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fp åk1 / Lp 2
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av linjenämnden för UKI-sektorn den 26/5 1993 att gälla tills vidare. Reviderad av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik senast 1996-03-01.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja fritidspedagogutbildningen.
MÅL
De studerande skall ha kunskap om barns och ungdomars skilda uppväxtvillkor. De studerande skall ha kunskap om vetenskapsteoretiska perspektiv och arbetsmetoder. De studerande skall kunna tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt. De studerande skall bearbeta:
- attityder och värderingar gentemot uppväxtvillkor, könsroller och jämnställdhet.
De studerande skall kunna:
- samarbeta i grupp
- tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt, planera, genomföra och avrapportera en undersökning.
INNEHÅLL
- sociala, kulturella, språkliga och ekonomiska skillnader i samhället.
- samband mellan barns och ungdomars uppväxtvillkor och deras utveckling.
- socialisationsprocessen och olika socialisationsteorier.
- sociala problem i samhället, barn och ungdomar som far illa.
- grundläggande vetenskapliga synsätt, forskningsmetodik och rapportskrivning.
- media och påverkan.
- datoriseringen och dess konsekvenser i samhället
Som introduktion till forskningsmetodiken och det egna projektarbetet skall de studerande kritiskt granska en forskningsrapport/rapport från ett utvecklingsarbete. Ett projektarbete i grupp genomförs med anknytning till barns och ungdomars uppväxtvillkor.
UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, gruppdiskussioner
EXAMINATION
Bedömningar görs av innehåll och process i projektarbetet samt den skriftliga rapporten. Litteraturseminarium på kurslitteratur.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Ps-Ped 3p/ Sk 2p 5.0 Poäng
LITTERATUR
Hindberg, B. (1990). Familjevåld som drabbar barn. Socialstyrelsen.
Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen. Centrum för forskning i lärande. (stencil).
Liljeström, R. (1992). Uppväxtvillkor. Publica.
Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur.
Sylvander, Cullberg, Böhm mfl (1992). Empati: känna, förstå och växa. Liber Utbildning.
Litteratur som behandlar aktuell forskning om barns uppväxtvillkot ur ett samhällsperspektiv.
ÖVRIGT
RESURSER: Ps/ped 3 p, Sk 2 p.
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny