Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS001 Samhälle, skola, elev 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr 1-7 åk1 / Lp 1, 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1996-03-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till grundskollärare åk 1-7.

MÅL
De studerande skall ha teoretisk och praktisk kunskap om skolan som samhällsinstitution, styrningen av skolan och lärarens yrkesroll. De skall vidare ha kunskap om barns och ungdomars skilda uppväxtvillkor. De studerande skall även ha kunskap i grundläggande forskningsmetodik och datoranvändning.

INNEHÅLL
I kursen behandlas - läroplansteori, styrsystem, gällande styrdokuments utformning och funktion - skolans organisation, det nationella, kommunala och lokala ansvaret - mål- och resultatorienterad styrning av skolan - skolans värdegrund - sociala, kulturella och språkliga skillnader i samhället, skolans uppgifter och resurser - samband mellan barns och ungdomars uppväxtvillkor och deras inlärning och utveckling - språkbeskrivning - språksociologi - vetenskapliga synsätt, forskningstraditioner, forskningsmetodik och rapportskrivning - datoranvändning och datoriseringens samhälleliga konsekvenser - skolmiljön, skolans vardag och lärararbetet - ansvar och sekretess

UNDERVISNING
I kursen integreras teori och praktik. Ett mindre projektarbete genomförs med anknytning till barns- och ungdomars uppväxtvillkor. Projektet planeras, genomförs och rapporteras enligt Luleå-modellen. Information om verksamheten vid Centrum för forskning i lärande ges. Under praktiken genomförs en praktikuppgift och påbörjas arbetet med en egen praktikdagbok, som följer den studerande genom utbildningen. I kursen ingår information om högskolan, om den egna utbildningen, om de andra pedagogutbildningarna och om biblioteket. Information om samt halvdags samverkan med Teknikens hus.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig eller muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare examineras praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Pedagogik/tentamen                                          	  2.0	Poäng
Yrkesroll,skolans styrsystem,vetenskapligt synsätt          	  8.0	Poäng

LITTERATUR
* Data Berg, E. Macintosh med MacWrite II och Claris Works. * Metodik/Pedagogik Dahlgren H. (1995). Mål och medel. Undervisa i grundskolan enl. Lpo 94. Solna: Ekelunds förlag. Ferm, L. (1993). Demokrati i praktiken. Runa förlag. Isling, Å. (1992). Kampen för och emot en demokratisk skola. Del 1, Samhällsstruktur och skolorganisation. Del 2, Det pedagogiska arvet. Almqvist & Wiksell. (valda delar). alt. Liljeqvist, K (1994). Skola och samhällsutveckling. Studentlitteratur. Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande. Jönsson, I. m fl (1993). Skola-fritid-framtid. Studentlitteratur. ISBN 91-44-38421-1. Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Utbildningsdepartementet. (1994). Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna Lpo-94. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Stockholm: Utbildningsdepartementet. Ca 200 sid väljs i samråd med undervisande lärare. * Svenska Arnqvist, A. (1993). Barns språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35961-6. Gårding, E. (1985).Talet. (Stencil. Institutionen för kommunikation och språk). Sandqvist, C., & Teleman, U. (red) (1989). Språkutveckling under skoltiden. (urval). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9. * Samhällskunskap Bengtsson, H & Svensson, K (1992). Ansvar och sekretess i barnomsorg och skola. Andra upplagan. Liber Utbildning. Gustafsson, A. (senaste utgåvan). Kommun och landsting i dag. Liber. Skolverket. (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Obligatorisk litteratur som behandlar aktuell forskning om barn uppväxtvillkor ur ett samhällsperspektiv. REFERENSLITTERATUR Liljeström, R (1992). Uppväxtvillkor. Publica. (valda delar)

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Sk 1p, Met 2p, Sv 2p, Pr 3p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny