Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP629 Det forskande barnet - den forskande pedagogen 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / VT-98
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Görel Sjöstedt Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.

MÅL
Studenterna ska efter avslutad kurs ha kunskaper om hur synen på barnet och pedagogen i vår kultur har växlat genom tiderna, samt vilka synsätt som råder idag. Studenterna ska också ha skaffat sig kunskaper om hur man arbetar med vetenskapliga metoder i undervisningen.

INNEHÅLL
Moment 1, Barnet och pedagogen i vår kultur Moment 2, Undersökande arbetssätt i barnomsorg och skola Moment 3, Eget fördjupningsarbete

UNDERVISNING
Undervisningen utgörs av föreläsningar, diskussioner och seminarier.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Eget arbete                                                 	  3.0	Poäng
Vetenskapliga metoder                                       	  3.0	Poäng
Historiska perspektiv och kommunikativa arbetssätt          	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Litteraturen bestäms senare av deltagare och examinator.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 10p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny