Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP629 Det forskande barnet - den forskande pedagogen 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / VT-98
/
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Görel Sjöstedt Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.
MÅL
Studenterna ska efter avslutad kurs ha kunskaper om hur synen på barnet och pedagogen i vår kultur har växlat genom tiderna, samt vilka synsätt som råder idag. Studenterna ska också ha skaffat sig kunskaper om hur man arbetar med vetenskapliga metoder i undervisningen.
INNEHÅLL
Moment 1, Barnet och pedagogen i vår kultur
Moment 2, Undersökande arbetssätt i barnomsorg och skola
Moment 3, Eget fördjupningsarbete
UNDERVISNING
Undervisningen utgörs av föreläsningar, diskussioner och seminarier.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Eget arbete 3.0 Poäng
Vetenskapliga metoder 3.0 Poäng
Historiska perspektiv och kommunikativa arbetssätt 4.0 Poäng
LITTERATUR
Litteraturen bestäms senare av deltagare och examinator.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 10p.
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny