Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP621 Montessori B 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / HT-96

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Kjell Johansson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Montessori A

MÅL
Kursen syftar till att vidareutveckla kunskaper och färdigheter inom Montessoripedagogikens område så att kursdeltagarna på ett självständigt och konstruktivt sätt kan tillämpa metoden i det egna arbetet bland barn i åldrarna 7-9 år resp. 9-12 år.

INNEHÅLL
Fortsatta studier av Maria Montessoris forskning och syn på barns inlärning och utveckling, samt jämförelser med andra pedagoger och modern forskning. Montessorimetodik för åldrarna 7-9 år resp. 9-12 år. Undervisningen sätts under hela kursen i relation till den kommande yrkesrollen. Laborationer med Montessorimaterial Tillverkning av Montessorimaterial Observationer i Montessoriverksamhet i anknytning till de olika modulernas innehåll. MOMENT 1, Språk Grammatik, analys, undersökande läsning. MOMENT 2, Matematik Faktorer, multipler, bråk, area. MOMENT 3, Kultur Biologi, Historia, Geografi, Praktisk vetenskap.

UNDERVISNING
Kursen är upplagd som en korrespondens/distanskurs omfattande 4 moduler, där de studerande handleds per korrespondens av tutors från Montessori Education Centre, Dublin. Föreläsningar och litteratur på engelska. 4 sammankomster ˆ 4 dagar - föreläsningar, "workshops", 3 sammankomster ˆ 2 dagar - laborationer med material och 2 dagar examination genomförs på Högskolan i Luleå.

EXAMINATION
Skriftlig och muntlig praktisk examination, godkända observationer och undervisningsmaterial och tillfredsställande svar på breven. Högskolan utfärdar utbildningsbevis. Internationellt utbildningsbevis: Studerande med godkänt utbildningsbevis, har rätt att erhålla internationellt utbildningsbevis från Montessori Education Centre, med benämningen "University diplome in Montessori Education with Special regard to the Primary/elementary age".
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Kultur/tentamen                                             	  6.0	Poäng
Matematik/tentamen                                          	  7.0	Poäng
Språk/tentamen                                              	  7.0	Poäng

LITTERATUR
Montessori, M (1989). To Educate the Human Potential. Oxford Clio. ISBN 1-85109-094-0. Montessori, M (1991). Spontaneous Activity in Education. Oxford Clio. ISBN 1-85109-114-9. Montessori, M (1994). From Childhood to Adolesence. Oxford Clio. ISBN 1-85109-185-8. Montessori, M (1995). Advanced Montessori Method 2. Oxford Clio. ISBN 1-85109-233-1. Montessori, M Jr (1992). Education for Human Development. Oxford Clio. ISBN 1-85109-169-6. REFERENSLITTERATUR Brofenbrenner, U (1979). The Ecology of Human Development. Bruner, J (1978). Human Growth Development. Freud, A (1965, 1995). Normality and Pathology in Childhood (Barnets psykiska hälsa). Natur och Kultur. Eriksson, E (1963, 1993). Childhood and Society (Barnet och samhället). Natur och Kultur. Piaget, J. Valfri litteratur. Donaldson, M (1978, 1991). Children Minds (Hur barn tänker). Almqvist & Wiksell. Burton & White (1988). The first three years. Bowlby, J (1953). Child care and The Growth of love. Bower, T. The Perceptual World of the Child.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 20p

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny