Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP618 Pedagogiskt ledarskap 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / HT -97

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Arne Forsman Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-02-14.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande: - ha kunskap om att pedagogiskt ledarskap kan utformas och bedrivas i olika organisationer och grupper samt ha kännedom om den kunskapssyn som Lpo-94 företräder och konsekvenser därav för den pedagogiske ledaren, - kunna sätta det pedagogiska ledarskapet i ett psykologiskt sammanhang samt - kunna beskriva hur och varför konflikter uppstår och hur dessa kan bearbetas och lösas.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Utvecklingspsykologiska teorier, 1p Pedagogiska konsekvenser av olika teoriers syn på utveckling och inlärning Kris och utveckling, anpassningsmekanismer MOMENT 2. Kunskaps-, samhälls- och människosyn, 2p Skola och samhällsutveckling, pedagogiska konsekvenser Bildning och kunskap, pedagogiska konsekvenser MOMENT 3. Organisationer och det pedagogiska ledarskapet, 4p Ledarskapsutbildning Manligt och kvinnligt ledarskap Den lärande organisationen Att vara pedagogisk ledare MOMENT 4. Grupper och grupprocesser, 3p Grupper och grupputveckling Konflikter och konfliktlösning Samtalsmetodik

UNDERVISNING
Undervisningen vid de lärarledda sammankomsterna avser att ge stöd och struktur för kursdeltagarnas inhämtande av kurslitteraturen. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, samt skriftliga enskilda arbetsuppgifter och grupparbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Grupper och grupprocesser                                   	  3.0	Poäng
Organisationer och det pedagogiska ledarskapet              	  4.0	Poäng
Kunskaps-, samhälls- och människosyn                        	  2.0	Poäng
Utvecklingspsykologiska teorier                             	  1.0	Poäng

LITTERATUR
Tillkommer till varje moment ett antal stenciler och/eller artiklar. * Moment 1 Jerlang, E. (red). (1988). Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Esselte Studium. * Moment 2 Liljeqvist, K. (1994). Skola och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur. Madsˇn, T. (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. Skolverket. (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm: Liber Distribution. * Moment 3 Senge, P M (1995). Den femte disciplinen. Stockholm: Nerenius & Santerns förlag. Steinberg, J (1994). Positiv påverkan. Örebro, Max Martins förlag. Their, S (1994). Det pedagogiska ledarskapet. Mermerus AB Oy, Sanatoriev. 2, SF-22100 Mariehamn, tel.+358-28-23332, fax 23334. * Moment 4 Ahrenfeldt, B., & Berner, R. (1992). Konflikthanteringsboken. Malmö: A&W Förlag AB. Ellmin, R. (1992). Att hantera konflikter på jobbet. Malmö: A&W Förlag AB. Malthˇn, A. (1992). Grupputveckling. Lund: Studentlitteratur. REFERENSLITTERATUR Referenslitteratur, om ca 300 sidor, väljer kursdeltagarna själva.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 10p

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny