Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP612 Pedagogik B 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / HT-97
/ VT-98

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Steffan Lind Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-02-14.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Pedagogik A eller motsvarande

MÅL
Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran, utbildning och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Forskningsprocessen, 4 poäng. Denna kurs är inriktad mot pedagogisk vetenskaplig verksamhet och med tonvikt på dess uppgift att förklara och förstå den pedagogiska praktiken. Förutom fortsatt fördjupning i det pedagogiska forskningsarbetets olika komponenter är innehållet centrerat till metodträning och statistisk inferens som hjälpmedel i forskningsarbetet. MOMENT 2. Utbildningsplanering, 4 poäng. Kursen är inriktad mot utbildning som pedagogisk praktik och avgränsar inom denna process området utbildningsplanering såväl inom formella utbildningssystem som inom arbetslivet. Förutsättningarna för och arbetssätten vid utbildningsplanering är ett centralt kursinnehåll. MOMENT 3. Didaktik, 4 poäng. Kursen är inriktad mot undervisning som pedagogisk praktik och området didaktik inom formella utbildningssystem. Didaktiken behandlar undervisningssituationen, dess betingelser, innehåll, förlopp och effekter. MOMENT 4. Socialpedagogik, 4 poäng. Denna kurs är inriktad mot den om - eller återfostrande praktik som förekommer då en individ inte anpassat sig till de allmänna normer och värderingar som samhället fordrar. MOMENT 5. Eget fördjupningsarbete, 4 poäng. Planera, genomföra och rapportera eget fördjupningsarbete som anknyter till något av de tidigare momenten.

UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.

EXAMINATION
Examinationen sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Eget fördjupningsarbete                                     	  4.0	Poäng
Socialpedagogik/tentamen                                    	  4.0	Poäng
Didaktik/seminarier                                         	  4.0	Poäng
Utbildningsplanering/tentamen                               	  4.0	Poäng
Forskningsprocessen/tentamen                                	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Arfwedson, G. (1989). Om allmän didaktik och ämnesdidaktik. Stockholm: HLS förlag. Elliot, J. (1991). Action Research for Educational Change. Philadelphia: Open University Press. Franke-Wikberg, S. Utvärderingens mångfald, UHÄ 1992:4. Isling, Å (1980). Kampen för och emot en demokratisk skola. Kjellgren, K, Ahlner, A, Dahlgren, LO & Haglund, L (red.) (1993). Problembaserad inlärning - erfarenheter från Hälsouniversitetet. Lund:Studentlitteratur. ISBN 91-44-37261-2. Rudberg (1993). Statistik. Lund: Studentlitteratur. Stensmo, C. (1991). Socialpedagogik. Studentlitteratur. Stensmo, C. (1994). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. Litteratur om ca 3000 sidor väljs i samråd med examinator. REFERENSLITTERATUR * Moment 1. Forskningsprocessen, 4 poäng. Davies, K & Essevold, J. (1989). Kvalitativ kvinnoforskning. Arbetslivscentrum . Hartman, S. G. (1990). Handledning i rapportskrivning. Linköpings Universitet . Larsson, S. (1986). Kvalitativ analys - exemplet fenomonografi. Studentlitteratur . Starrin, Larsson, Dahlgren, & Styrborn. (1991).Från upptäckt till prestation. Studentlitteratur. Trost, J. (1994). Enkätboken. Studentlitteratur. Stencilerat material och vetenskapliga rapporter om ca 200 sidor som behandlar problemområdet "att förstå vetenskap" och olika observationer. * Moment 2. Utbildningsplanering, 4 poäng. Arvonen, J. (1989). Att leda via idŽer. Studentlitteratur. Ekvall, G. (1990). IdŽer, organisationsklimat och ledningsfilosofi. Norstedts förlag . Forsberg, B, m fl. (1985). Att planera utbildning. Studentlitteratur. Kroksmark, T. (1989). Didaktiken i grundskollärarutbildningen. UHÄ och FoU, projektrapport 1989:2. Lindensjö, B., & Lundgren, U. P. (1988) Politisk styrning och utbildningsreformer. Liber. Selander, S. (1992). Forskning om utbildning. Brutus Östlings bokförlag. (valda delar). Selander, S. (1988). Lärobokskunskap. Studentlitteratur. Tiller, T. (1993).Vurder selv. Universitetsförlaget, Oslo. * Moment 3. Didaktik, 4 poäng. Barth-Nordström, B-M. (1991). Medvetet lärande. Strategier för effektivare inlärning. Natur och kultur. Nobel, A. (1984). Hur får kunskap liv. Liber. Staberg, E-M. (1992). Olika världar skilda värderingar. Umeå Universitet. Utbildningsdepartementet. (1993).Visst är vi olika. Arbetsgruppen kvinnligt manligt i skolan. * Moment 4. Socialpedagogik, 4 poäng. Löfgren, A. (1990). Att flytta hemifrån. Boendets roll i ungdomars vuxenblivande. Lund. (valda delar). Willis, P. (1990). Common Culture. DSF. (1990). Etik-kompetens. Delegationen för social forskning. Jönsson, I., Trondman, M., Arnman, G., & Palme, M. (1993). Skola, fritid, framtid. Studentlitteratur. Valfri litteratur.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 20p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny