Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP610 Ped påbyggn för förskollärare och fritidspedagoger A 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / HT-96

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Birgitta Wallström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-10-21. Senast reviderad 1996-03-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Förskollärar- eller fritidspedagogutbildning 100 p eller motsvarande.

MÅL
Kursens mål är att deltagarna ska kunna möta nya yrkeskrav och utveckla en fördjupad kompetens om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning. Ett andra mål är att utveckla deltagarnas insikter i engelska för att kunna stimulera barn i nybörjarengelska. Ett tredje mål är att i samband med författandet av valfritt fördjupningsarbete försöka kombinera teoretiska insikter med eget undersökande.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Utveckling av innehåll och arbetssätt i förskola och fritidshem, 10 poäng. Momentet utgör en teoretisk och praktisk fördjupning utifrån nyutkomna studier/avhandlingar om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning. Tillverkning av läromedel. Datorn i pedagogens vardag. Valfritt fördjupningsarbete utifrån kursens mål och innehåll. MOMENT 2. Engelska, 5 poäng Den teoretiska ansatsen är här aktuella styrdokument och läroplaners syn på språkinlärning. I centrum för momentet står utvecklande av kommunikativ kompetens och tillämpning av sånger, lekar och andra medel som ger färdigheter att stimulera barn i nybörjarengelska. MOMENT 3. Valbar kurs, 5 poäng. Se separat kursplan för vald kurs.

UNDERVISNING
Uppläggningen bör vara problembaserad och bygga vidare på deltagarnas tidigare erfarenheter. Undervisningen består av föreläsningar, gruppdiskussioner, laborationer och handledning.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Våga tala (valbar kurs)                                     	  5.0	Poäng
Världen i skola och barnomsorg (valbar kurs)                	  5.0	Poäng
Multimedia i undervisning (valbar kurs)                     	  5.0	Poäng
Naturstudier och friluftsliv (valbar kurs)                  	  5.0	Poäng
Barn och livsfrågor (valbar kurs)                           	  5.0	Poäng
Engelska/muntlig och skriftlig tentamen                     	  5.0	Poäng
Utv. av innehåll och arbetssätt i förskola och fritidshem   	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Ahlberg, A (1995). Att möta matematiken i förskolan. Matematiken i temaarbetet. Rapport nr 1995:14. Institutionen för pedagogik, Göteborgs Universitet Diderichsen, A, Hansen, V.R & Thyssen, S (1995). 6 år och på väg in i skolan. Studentlitteratur. Doverborg, E & Pramling, I (1995). Mångfaldens pedagogiska möjligheter. Almqvist & Wiksell. Eriksen Hagtvet, B (1990). Skriftspråksutveckling genom lek. Hur skriftspråket kan stimuleras under förskoleåldern. Natur och Kultur. Eriksen Hagtvet, B & P‡lsdottir, H (1993). Lek med språket. Natur och Kultur. Kihlström, K (1995). Att vara förskollärare. Om yrkets pedagogiska innebörder. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis. Morsing Berglund, B (1994). Förskolans program för sexåringar. Lunds Universitet. Almqvist & Wiksell. Utöver ovanstående litteratur tillkommer litteratur om max. 2000 sidor.

ÖVRIGT
RESURSER: Moment 1 - Ma 2 p, Sv 2 p, Ped 2 p, Met 2 p, Trsl 1,5 p, Datorkunskap 0,5 p. Moment 2 - Eng 5 poäng Moment 3 - Se separat kursplan för vald kurs.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny