Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP607 Pedagogik för barnskötare A 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / VT-97

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Majbritt Persson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1996-12-03.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier. Särskild behörighet: Barnskötarutbildning.

MÅL
Kursens mål är att ge deltagarna ökade kunskaper om barns utveckling och uppväxtvillkor, personalsamarbete inom barnomsorgen samt en introduktion i vetenskapligt arbetssätt.

INNEHÅLL
MOMENT 1: Socialpsykologi, 3 poäng. Samspelsprocesser. Kommunikation. Konflikthantering. Psykosocial arbetsmiljö. MOMENT 2: Barns utveckling och uppväxt, 4 poäng. Barns utveckling och socialisation. Barn som far illa. Barnobservationer. MOMENT 3: Vetenskapligt arbetssätt, 3 poäng. Grundläggande forskningsmetodik. Tillämpning av forskningsmetodiken via gruppvisa projektarbeten. Påbörjas under moment 2 och redovisas i seminarieform vid kursens slut.

UNDERVISNING
Kursen har fördröjd studietakt. Undervisningen är förlagd till Luleå. Kursen är upplagd på fyra sammankomster måndag-tisdag. Innehållet i dessa är föreläsningar, gruppövningar och redovisningar av uppgifter. Vidare kommer två kurstillfällen att sändas via videokonferens. Undervisningen skall bygga på kursdeltagarnas tidigare erfarenheter. Undervisningen bör karaktäriseras av varierande arbetsformer som befrämjar samarbete, kommunikation och insikt om det egna beteendet, som ger ökad trygghet och säkerhet i arbetet.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Vetenskapligt arbetssätt                                    	  3.0	Poäng
Barns utveckling och uppväxt                                	  4.0	Poäng
Socialpsykologi                                             	  3.0	Poäng

LITTERATUR
* Moment 1 Leneˇr-Axelsson, B., & Thylefors, I. (1991). Arbetsgruppens psykologi. Natur och Kultur. * Moment 2 Doverborg, E., & Pramling, I. (1991). Att förstå barns tankar. Almqvist & Wiksell. Doverborg, E., & Pramling, I. (1991). Inlärning och utveckling. Almqvist & Wiksell. Hindberg. Familjevåld som drabbar barn. Socialstyrelsen. Hwang, P & Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi från foster till vuxen. Stockholm: Natur och Kultur. ISBN 91 27 05547 7. Knutsdotter-Olofsson, B. (1992). I lekens värld. Almqvist & Wiksell. * Moment 3 Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 10p

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny