Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP400 Skolan i samhället 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr 4-9 åk1 / Lp 1, 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Gunilla Johansson Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1996-03-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till grundskollärare åk 4-9.

MÅL
De studerande skall ha teoretisk och praktisk kunskap om skolan som samhällsinstitution, styrningen av skolan och lärarens yrkesroll. Kursen utvecklar kunskaper om grundläggande vetenskapsteoretiska och utbildningsfilosofiska synsätt om lärande. De skall vidare utveckla kunskap om barns och ungdomars skilda uppväxtvillkor. De studerande skall även ha kunskap i grundläggande forskningsmetodik, bibliotekskunskap och datoranvändning.

INNEHÅLL
I kursen behandlas - läroplansteori, styrsystem, gällande styrdokuments utformning och funktion - skolans organisation, det nationella, kommunala och lokala ansvaret - mål- och resultatorienterad styrning av skolan - skolans värdegrund - sociala och kulturella skillnader i samhället, skolans uppgifter och resurser - samband mellan barns och ungdomars uppväxtvillkor och deras inlärning och utveckling - grundläggande vetenskapsteoretiska och utbildningsfilosofiska synsätt, forskningsmetodik och rapportskrivning - datoranvändning - skolmiljön, skolans vardag och lärararbetet - ansvar och sekretess

UNDERVISNING
I kursen integreras teori och praktik. Kursen ska präglas av ett probleminriktat arbetssätt. Ett mindre projektarbete genomförs med anknytning till barns- och ungdomars uppväxtvillkor. Projektet planeras, genomförs och rapporteras enligt Luleå-modellen. Information om verksamheten vid Centrum för forskning i lärande ges. Under praktiken genomförs en praktikuppgift och påbörjas arbetet med en egen praktikdagbok, som följer den studerande genom utbildningen. I kursen ingår information om högskolan, om den egna utbildningen, om de andra pedagogutbildningarna och om biblioteket.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare bedöms praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Tentamen                                                    	  4.0	Poäng
Praktik                                                     	  1.5	Poäng
Skolan i samhället                                          	  4.5	Poäng

LITTERATUR
Bengtsson, H & Svensson, K (1992). Ansvar och sekretess i barnomsorg och skola. Berg, E. Macintosh med MacWrite II och Claris Works. (tillhandahålls av institutionen). Dahlgren H. (1995). Mål och medel. Undervisa i grundskolan enl. Lpo 94. Solna: Ekelunds förlag. Ferm, L. (1993). Demokrati i praktiken. Runa förlag. Isling, Å. (1992). Kampen för och emot en demokratisk skola. Del 1, Samhällsstruktur och skolorganisation. Del 2, Det pedagogiska arvet. Almqvist & Wiksell. (valda delar). Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande. Jönsson, I m.fl. Skola - fritid - framtid. Studentlitteratur. ISBN 91-44-38421-1. Liljeström, R. (1992). Uppväxtvillkor. Publica. (valda delar). Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Skolverket. Bildning och kunskap. Skolverket. Överenskommet. Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. Skolverket. (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Utbildningsdepartementet. (1994). Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna Lpo-94. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Ca 500 sidor väljs i samråd med undervisande lärare.

ÖVRIGT
RESURSER: Sk 2p, Ped 4p, Met 2,5 p, Pr 1,5 p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny