Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP044 Barns och ungdomars lärande 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fl, Fp, Gr 1-7 / T1, Lp 2
/
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid programmen.
MÅL
Studerande skall efter avslutad kurs ha:
- kunskaper omfattande ett helhetsperspektiv på barns och ungdomars utveckling och lärande i både teori och praktik
- kunskaper om leken och skapandets betydelse för barns och ungdomars lärande,
- kunskaper om hur barns och ungdomars livsmiljö påverkar utveckling och lärande samt
- kunskaper om olika metoder för att studera utveckling och lärande.
INNEHÅLL
Teori och praktik om barns och ungdomars utveckling och lärande.
Teorier om barns och ungdomars socialisation och livsmiljö i ett mångkulturellt samhälle.
Aktuell forskning om lärande.
Genus-perspektiv på lärande.
Observation och intervju.
Styrdokument.
Datorer och lärande.
UNDERVISNING
Studerande från Fl, Fp, Gr 1-7 utbildningarna bildar samläsningsklasser. I varje klass finns studiegrupper. Kursen skall utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför studerande tre veckors praktik i den egna framtida verksamheten, inklusive fältstudier inom de andra yrkesgruppernas verksamhetsområden. Under praktiken/fältstudierna påbörjas arbetet med en egen praktikbok, som följer den studerande under utbildningen.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Litteraturseminarier. Vidare bedöms praktik och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
LITTERATUR
Doverborg, E & Pramling, I (1985). Att förstå barns tankar.
Hwang, P& Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi från foster till vuxen. Natur och Kultur.
Lindqvist, G (1996). Lekens möjligheter. Studentlitteratur.
L¿kken, G & S¿bstad, F (1995). Observationer och intervju i förskolan.
Pramling, Samuelsson, I & Mårdsjö, A-C (1996). Grundläggande färdigheter - och färdigheters grundläggande. Studentlitteratur.
Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskolan. Allmänna förlaget.
Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna (Lpo-94). Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet.
Utbildningsdepartementet (1997). Lärande 6 till 16 år. SOU 1997:21.
Utöver ovanstående tillkommer 700-800 sidor litteratur som bestäms i samråd med examinator. Vidare barn- och ungdomslitteratur och en vetenskaplig rapport (Barns syn på leken).
ÖVRIGT
RESURSER: Sv/Pr.est. 2,5p, Ped 2,5p, Met 1p, Praktik 3p, Sk 1p.
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny