Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP028 Att vara lärare i det obligatoriska skolväsendet 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

PPU / Lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Marja-Liisa Leijon Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-02-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs: - ha kunskaper om skolans mål och värdegrund samt om mål och arbetsformer som gäller för de verksamheter grundskolan samverkar med. - ha kunskaper om datorsamhället, datoranvändning och datorstödd undervisning. - ha kunskap om lärares ansvar och sekretess i skolan - ha kunskap om kopieringsrätt och begränsningar - ha viss kunskap om forskning i skolan och didaktikbegreppet

INNEHÅLL
Skolans styrinstrument. Skolan som samhällsinstitution. Att vara lärare. Skolan som arbetsplats. Grundläggande forskningsmetodik och pedagogiskt utvecklingsarbete. Förberedelse av examensarbete, forsknings-PM skrives. Datoranvändning och orientering om datorstödd undervisning, datorsamhället. Ansvars- och sekretessfrågor. Upphovsrättsfrågor. Introduktion till ämnesdidaktiken. Examensarbete.

UNDERVISNING
I kursen varvas teori och praktik. Praktikdelen omfattar 4 poäng och är förlagd inom grundskolans årskurs 6-9. Formen för undervisning är föreläsningar, lektioner och seminarier. Inom kursen skall även ett forsknings-PM skrivas och bedömas. Detta PM skall ligga till grund för examensarbetet.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Litteraturseminarier. Bedömning av praktik. Ett forsknings-PM bedöms.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  1.0	Poäng
Praktik                                                     	  5.0	Poäng
Lärarens yrkesroll/tentamen                                 	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Bengtsson, H & Svensson, K (1994). Ansvar och sekretess i barnomsorg och skola. Liber Utbildning. ISBN 91-634-0241-6. Johannesson, G (red) (1995). Claris Works för studenter. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61191-9. Dahlgren, H. (1995). Mål och medel. Undervisa i grundskolan enl. Lpo-94. Solna: Ekelunds förlag. Ferm, C. (1993). Demokrati i praktiken. Runa. Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande. Liljeqvist. Skola & samhällsutveckling. Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Richardson, G. (1994). Svensk utbildningshistoria. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-14225-0. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur Skola för bildning. Liber. Skolverket (1994). Överenskommet. Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. ISBN 91-8837292-8. Skolverket. (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94/Lpf-94). Utbildningsdepartementet. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Utdrag ur gamla läroplaner.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 1p, Sk 1p, Pr 5p, Examensarbete 1p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny