Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP027 Basfärdigheter i skolan 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr100 åk1 / Lp 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kjell Johansson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till grundskollärare åk 1-7.

MÅL
De studerande ska utveckla synsätt där eleven ses som aktiv och skapande i kunskapsprocessen och där all inlärning tar sin utgångspunkt i elevens egna föreställningar och erfarenheter. Ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter ska utvecklas där orsaker och åtgärder söks på alla nivåer. De studerande ska efter avslutad kurs ha kunskap om: ¥ läs- och skrivinlärning, utveckling och eventuella svårigheter, ¥ elever med behov av särskilt stöd och stimulans och skolans ansvar när det gäller att tillgodose dessa elevers behov, ¥ basfärdigheter i matematik, ¥ föräldrasamverkan, ¥ fördjupad teori kring barn och ungdomars utveckling och inlärning. De studerande ska kunna tillämpa: ¥ ett arbetssätt som med utgångspunkt i elevernas behov, erfarenheter och intressen ska förebygga skolsvårigheter och främja utvecklingen hos elever med olika förutsättningar, ¥ ett arbetssätt där man i skolarbetet utgår från elevens tillgångar och utvecklingsbara möjligheter och där varje elev har rätt att få känna sig kompetent. Efter avslutad kurs ska den studerande, inom de områden som kursen omfattar, självständigt kunna: ¥ lösa problem av icke-rutinkaraktär, ¥ redogöra för hur uträkningar kan administreras beroende på hjälpmedel och bakgrund, ¥ redogöra med illustrerade exempel för skillnader mellan procedurkunskaper och begreppskunskaper.

INNEHÅLL
Kursen behandlar basfärdigheter, i svenska och matematik, samt teorier om barns och ungdomars utveckling och inlärning. De studerande ska bearbeta egna attityder och värderingar när det gäller elever med behov av särskilt stöd och stimulans. Kursen ska vara ett led i den egna personlighetsutvecklingen. De fyra räknesätten med olika hjälpmedel, algoritmer, informella räkneprocedurer, problemlösning. Procedurkunskap och begreppskunskaper. Metakognition och dess betydelse för problemlösning. Praktiska vardagsproblem och tillrättalagda övningar. Kursen har en didaktisk inriktning.

UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet. Kursen ska utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Uppgifter ska vara övergripande utifrån kursens mål. Praktiken ska genomföras i grundskolans första årskurs.

EXAMINATION
Examination sker skriftligt eller muntligt. Formerna för examination kan variera från individuella, skriftliga prov till grupprov. Inlämningsuppgifter, utställningar, arbetsmappar, muntlig eller skriftlig redovisning.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Ped 2p/ Met 2p/ Ma 2p/ Pr 4p                                	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Asmervik m.fl. (1993). Barn med behov av särskilt stöd. Studentlitteratur. Didericksen, A., Hansen, & Thysseus. (1994). 6 år och på väg in i skolan. Studentlitteratur. Dunkels, A. (1990). Något om tal och talbegrepp. (Opublicerat studiematerial, 13 sidor, A4-format.) Johnsen H¿ines, M. (1990). Matematik som språk. Verksamhetsteoretiska perspektiv. Stockholm: Utbildningsförlaget. Leimar, U. Läsning på talets grund. Liberg, C. (1993). Hur barn lär sig läsa och skriva. Studentlitteratur. Neuman, D. (1991). Nybörjares uppfattningar av tal och subtraktion. I: Emanuelsson, G., Johansson, B., & Ryding, R. (red). Tal och räkning 1. Lund: Studentlitteratur och Utbildningsradion, s 71-89. Stadler, E. (1994). Dyslexi. Studentlitteratur. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94). Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Aktuella tidskriftsartiklar och opublicerat material som preciseras i samband med undervisningen.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 2p, Ma 2p, Pr 4p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny