Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP023 Lek och leksaker 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Valbar kurs /
Fl, Fp / T5, Lp 2:2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Birgitta Wallström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-01-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier

MÅL
Kursen mål är att deltagarna ska få en fördjupad kunskap om lekens betydelse, leksaker i såväl historiskt som nutidsperspektiv.

INNEHÅLL
Kursen behandlar teorier om lekens betydelse som pedagogiskt hjälpmedel för lärande och utveckling, leksaker i olika tider och pedagogiskt ledarskap. Valfritt fördjupningsarbete utifrån kursens mål och innehåll.

UNDERVISNING
Uppläggningen bör vara problembaserad och bygga vidare på deltagarnas tidigare erfarenheter. Undervisningen består av litteraturstudier, gruppdiskussioner, fältstudier, fördjupningsarbete, laborationer och tillverkning av material.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  1.0	Poäng
Lekens betydelse                                            	  4.0	Poäng

LITTERATUR
- (1992). Leka för livet. En antologi utgiven av Nordiska musŽets och Skansens årsbok 1992. Almqvist, B. (1991). Barn och leksaker. Studentlitteratur. Lillemyr, O. P. (1994). Lek på allvar. Teorier om lek under förskoleåldern. Studentlitteratur. NorŽn, B. E. (1990). Våga satsa på leken. Liber. Referenslitteratur och olika program från Utbildningsradion, UR:s förlag. Studiehäfte till B. Knutsdotter Olofssons TV-program. Det är bara på låtsas. Beställning nr 26-89 502-1. TV-program (1989a) med manus av samma författare. Beställning nr 89100/TV 2. TV-program (1989b) Barndomen - livets möjligheter. Beställning nr 89100/TV 5.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 1,5p, Sk 1p, Met 1,5p, Examensarbete 1p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny