Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP016 Empiriska tillämpningar 7.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Pedagogisk / HT-97
Påbyggnads- /
utbildning B/C /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Henning Johansson Prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-11-11 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-04-10.

FÖRKUNSKAPSKRAV
För inträde till påbyggnadsutbildningen krävs högskoleexamen och/med minst 20 poäng i pedagogik.

MÅL
Kursen "Empiriska tillämpningar" behandlar några pedagogiska problemområden i verksamheter inom inriktningen. Ett centralt innehåll i kursen är analys av pågående forskning/verksamhet och av några avhandlingar inom inriktningen.

INNEHÅLL
Utbildningen har tre inriktningar: interkulturell pedagogik, pedagogiskt ledarskap och pedagogik för skapande verksamhet. Var och en av dessa inriktningar omfattar 5 poäng. Därutöver läses två kurser gemensamt för samtliga inriktningar: introduktion (3 poäng) och forskningsprocessen (15 poäng). Empiriska tillämpningar omfattande 7 poäng görs inom respektive inriktning. Påbyggnadsutbildningen avslutas med ett examensarbete på 10 poäng. Introduktion, 3p Teoretisk fördjupning, 5p Forskningsprocessen, 15p Empiriska tillämpningar, 7p Examensarbete, 10p Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer.

UNDERVISNING
Undervisningen består av seminarier och handledning.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Empiriska tillämpningar/tentamen                            	  7.0	Poäng

LITTERATUR
Dahlberg, G. Context and the Child's Orientation to Meaning. A study of the child's way of organizing the surrounding world in relation to public, institutionalized socialization. (Doctoral Dissertation) Stockholm Institute of Education (1985). Johansson, H. Samerna och sameundervisningen i Sverige. (Avhandling för doktorsexamen) Pedagogiska institutionen, Umeå universitet (1977). Olsson, L. Kulturkunskap i förändring. Kultursynen i svenska geografiböcker 1870-1985. (Avhandling för doktorsexamen) Historiska institutionen, Göteborgs universitet (1986). Rönmark, W & Wikström, J. Tvåspråkighet i Tornedalen. (Avhandling för doktorsexamen) Pedagogiska institutionen, Umeå universitet (1980). SirŽn, U. Minority Language Transmission in Early Childhood. (Doctoral Dissertation) Institute of International Education, Stockholm University (1991). Tillkommer ca 500 sidor artiklar. Delar av den obligatoriska litteraturen kan, efter samråd med examinator, ersättas av litteratur med inriktning mot ledarskap och/eller skapande verksamhet.

ÖVRIGT
Examination kan fullgöras inom ett år efter kursplaneförändring. Efter avklarad påbyggnadsutbildning erhålles ett utbildningsbevis. Då detta i vissa sammanhang behöver kompletteras med ytterligare information bör denna kursplan sparas.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny