Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP012 Basfärdigheter och specialpedagogik 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr 1-7 åk2 / Lp 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Marja-Liisa Leijon Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-04-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till grundskollärare åk 1-7. Samt godkänt resultat på kurs PÄP001.

MÅL
De studerande ska utveckla synsätt där eleven ses som aktiv och skapande i kunskapsprocessen och där all inlärning tar sin utgångspunkt i elevens egna föreställningar och erfarenheter. Ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter ska utvecklas där orsaker och åtgärder söks på alla nivåer. De studerande ska kunna tillämpa: ¥ ett arbetssätt som med utgångspunkt i elevernas behov, erfarenheter och intressen ska förebygga skolsvårigheter och främja utvecklingen hos elever med olika förutsättningar, ¥ ett arbetssätt där man i skolarbetet utgår från elevens tillgångar och utvecklingsbara möjligheter och där varje elev har rätt att få känna sig kompetent.

INNEHÅLL
¥ elever med behov av särskilt stöd och stimulans och skolans ansvar när det gäller att tillgodose dessa elevers behov, ¥ specialpedagogik, specialmetodik, ¥ skriftspråksinlärning, utveckling och eventuella svårigheter, ¥ språkstimulans och språkträning, ¥ drama med barn, ¥ basfärdigheter i matematik, taluppfattning, ¥ konkret material och tekniska hjälpmedel i matematikundervisning. ¥ egna attityder och värderingar när det gäller elever med behov av särskilt stöd och stimulans, ¥ den egna personlighetsutvecklingen.

UNDERVISNING
Kursen ska utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Uppgifter ska vara övergripande utifrån kursens mål. Ett ämnesövergripande projektarbete ska ingå i kursen. Projektet ska planeras, genomföras och rapporteras enligt Luleå-modellen. Fältstudier är ett inslag i kursen där syftet är att ge inblick i handikappade elevers livssituation utanför skolan. Praktiken ska genomföras i grundskolans första årskurs.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare görs bedömning av praktik, praktikuppgifter, praktikrapport samt rättstavningsprov.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Praktik                                                     	  4.0	Poäng
Specialpedagogik                                            	  4.0	Poäng
Basfärdigheter Sv/Ma                                        	  2.0	Poäng

LITTERATUR
Asmervik m fl. (1993).Barn med behov av särskilt stöd. Studentlitteratur. Björk, M & Liberg, C (1996). Vägar in i skriftspråket. Natur och Kultur. ISBN 91-27-64964-4. Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen. Centrum för forskning i lärande. Malmer, G & Adler, B (1996). Matematiksvårigheter och dyslexi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00175-4. Patel, R & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Stadler, E (1994). Dyslexi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-38031-3. Strömqvist, S (1989). Skrivlära. Liber. Truedson, L (1994). Rum för lärande. En studie av skickliga lärares arbete. Skolverkets rapport nr 71. Liber Distribution. Best.nr 94:132. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94.) Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Utbildningsdepartementet. Ca 200 sidor väljs i samråd med undervisande lärare. REFERENSLITTERATUR Anderberg, B. (1992).Matematik - metodik i grundskolan ; - del 1 (för SV/SO-inriktning) ; - del 1-2 (för MA/NO-inriktning). Stockholm: Bengt Anderberg Läromedel.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 2p, Sv 1p, Ma 1p, Pr 4p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny